El Martiri de Sant Joan Baptista
2 Te 3, 6-10.16-18/Sl 127/Mc 6,
17-29
Som
imitadors. No sols els còmics com els de Polònia,
que es guanyen la vida fent imitacions de famosos, fent-nos riure tot portant
fins a l’absurd la veu i els gestos dels nostres polítics; sinó que nosaltres
també ho som, d’imitadors, potser no massa conscientment, però ho som.
Ho som
quan som nens. Crec que és l’edat en què és més clar que som veritables
“monos de repetició”. Ho imitem tot: els gestos, les maneres de qui tenim al
voltant, les coses que fan els pares, tot! Qui no ha vist mai un nen o una nena
imitant el pare o la mare fent la feina de casa, o com es vesteixen o pentinen?
Crec que aquesta imitació és importantíssima, perquè va formant-nos com a persones.
Per la imitació som capaços d’adquirir una llengua, de parlar i passem de
caminar a quatre grapes a fer-ho drets sobre els nostres dos peus. Una imitació
que ens humanitza.
Ho som,
d’imitadors, en la nostra adolescència. Sols que els nostres models
deixen de ser el pares (que són criticats) per a ser la gent de fora: companys
de classe, professors, famosos del món de la cançó o del futbol... Tant és així
que aquests models que volem imitar, models a qui ens volem assemblar (en una
edat on un no se sol trobar gens a gust amb un mateix) poden ser un ajut o un
problema, un estímul o una rèmora. Els pares ho saben molt bé amb la
preocupació per les companyies (bones o dolentes) que tenen els seus fills.
I seguim
sent imitadors quan ja som adults. Penso que mai no deixem
d’emmirallar-nos amb els altres i d’imitar algunes de les seves maneres de fer
per sentir-nos al dia, per sentir-nos acollits en un grup determinat, per
sentir-nos a gust i a casa amb nosaltres mateixos i amb els altres.
Crec que
el tema de la imitació és prou important per a què el mateix Pau, com hem
escoltat en la primera lectura, en lloc de dir: No heu d’imitar ningú, heu de ser vosaltres mateixos (¿es
pot ser un mateix obviant la part transcendent, de comunió amb Déu, qui és el
més interessat en què siguem nosaltres mateixos, únics, sense imitacions?)
digui més aviat el contrari: Volíem
donar-vos un exemple amb la nostra vida perquè vosaltres l’imitéssiu.
Pau
demana que l’imitin de la mateixa manera que el propi Jesús demana que l’imitin
a Ell, qui a la vegada és imitador del Pare: el model a seguir és la manera de
fer de Pau i els germans (no podem obviar que són seguidors de Jesús); de la
mateixa manera com Jesús esdevé el model per a nosaltres justament per la seva
vida viscuda en donació constant pels altres, fent no la seva voluntat, sinó la
del Pare en tot moment i circumstància viscuda.
Joan el
Baptista és recordat per l’Església com el PRECURSOR (el qui va o corre davant)
de Jesús. Precursor de Jesús en el naixement i en la mort, com ens recordava la
pregària del començament. Però el mateix Jesús, parlant un cop del Baptista als
seus deixebles, recordarà que també ha estat, en certa manera, precursor seu
en la vida.
Cert que
acostumem a recordar les paraules de Joan contra fariseus i saduceus com a
paraules dures i el seu estil de vida ascètic (comparats amb les paraules i els
fets de Jesús) coses que potser no ens agraden gaire; però Jesús recorda, com
ho fa l’Evangeli d’avui, que Joan era l’home just i recte que
qüestionava la vida d’Herodes, però que seguia suscitant, amb la seva paraula i
el seu testimoni, que Herodes li guardés respecte i l’escoltés de bon grat i amb perplexitat. No debades Joan portà a
molts dels seus correligionaris a la conversió, preparant-los per a la vinguda
del Messies. Joan fou un bon testimoni d’aquest Déu Pare que cerca els seus
fills allunyats i que els convida a tornar. Joan el Baptista és també precursor en la imitació del Crist.
Per
contra, Herodes cau víctima de la seva imitació paterna (prou famós pels seus
excessos): és el rei i no es pot desdir del jurament que ha fet davant
tothom... Ha de fer matar el Baptista, perquè un rei no pot quedar mai en
entredit. I Herodies imita la gent despòtica del seu temps, que posa els propis
interessos per damunt de les persones: el crític amb el règim ha de ser tallat
de soca-rel, i el seu egoisme és tan gran que poc sembla importar-li que la
seva filla passi de tenir la meitat del Regne a les seves mans a tenir només un
cap sense vida.
Herodes o
Joan, Herodies o Pau, nosaltres... a qui imitarem?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada