Is 50, 5-9a/Sl 114/Jm 2, 14-18/Mc 8, 27-35
Jo tenia un company a la feina que es declarava
obertament ateu. Era una persona que ho qüestionava tot, especialment si tenia
a veure amb la fe i amb el cristianisme en concret. Tot i que hi havia algun
moment en què era per escanyar-lo
(carinyosament parlant), perquè et feia sentir com un ésser supersticiós i
crèdul i això ja sabeu que sol incomodar, havíem tingut alguna conversa força
interessant i hi havia bona entesa.
Un dia, com no podia ser d’altra manera, la conversa va
anar sobre Jesús, sobre la historicitat de la seva persona. La conversa va anar
derivant a com podíem tenir la certesa de l’existència històrica de Jesús i que
no fos una invenció de l’Església (dels cures, com es diu popularment). I a mi
em va donar per dir-li que bé que crèiem amb la historicitat de Sòcrates, quan
d’aquest home no tenim més que les referències escrites per un altre home,
Plató, doncs Sòcrates no va escriure res, com Jesús mateix no ho va fer.
Arribats en aquest punt, encara recordo la seva reacció
com si fos ara mateix, em va dir: És cert, PERÒ SÒCRATES NO M’EXIGEIX CANVIAR
DE VIDA. No sé si era del tot conscient o no, del que havia dit, però
havia dit una gran veritat i, de retruc, una confessió de fe en Jesús per via
negativa: el problema del meu company
era que CREURE EN JESÚS LI EXIGIA CANVIAR DE VIDA. Una altra pregunta
és: Qui altre, fora de Jesús, ens pot
exigir un canvi d’aquesta mena?
M’ha vingut a la ment aquesta experiència amb el meu
company de feina quan he llegit les lectures de la missa d’avui. I encara he
fet més, he volgut anar al Diccionari de l’Institut
d’Estudis Catalans (edició de 1995) i he buscat la paraula MESSIES per a
veure què en deia. Ha estat una troballa reveladora, diu així la definició del
diccionari: Messies. Personatge providencial que ha de posar fi a
l’ordre present, imperfecte i dissortat, per instaurar un ordre de justícia i
felicitat.
On vull anar a parar? Recordem l’Evangeli que acabem d’escoltar.
Hi ha una pregunta punyent de Jesús als seus deixebles, després de demanar-los
qui diuen la gent que és ell, la pregunta de Jesús fa així: I
vosaltres, ¿qui dieu que sóc? I la resposta profundament meditada a aquesta
pregunta no ens deixarà creuats de mans. De fet, ens complicarà la vida. De
fet, com intuïa el meu company de feina, comportarà un canvi radical de la
nostra vida a mesura que la pregunta vagi ressonant en el fons del nostre cor,
l’anem acollint i l’anem prenent seriosament com una pregunta feta al més
pregon de nosaltres mateixos. I TU, QUI
DIUS QUE SÓC?
Pere, que en tantes preguntes, en tantes reaccions,
sembla el nostre germà bessó, diu: Vós
sou el Messies. I, com diuen, es
queda tan ample! Però què entenia Pere per Messies ho veiem amb la seva reacció
quan Jesús, en la intimitat, els explica què li passarà, quan els anuncia la
seva Passió: Pere, pensant fer-li un
favor, es posà a contradir-lo.
Pere pensava en un messies com el de la definició del
nostre diccionari: un personatge
providencial que ha de posar fi a l’ordre present, imperfecte i dissortat, per
instaurar un ordre de justícia i felicitat... o sigui, en llenguatge
planer, algú que ens tregui les castanyes del foc, que ens faci la vida fàcil i
sense problemes, que ens allunyi el màxim possible els nostres maldecaps, els
nostres enemics i, envoltats de coixins, ens porti al cel. Perdoneu-me la
caricatura, però mireu si és natural que pensem això quan estem parlant d’una
definició de diccionari d’ús corrent en la nostra llengua com la que acabo de
llegir.
Però Jesús ens recorda quin tipus de messies està cridat
a ser i això concorda molt amb el text d’Isaïes que hem escoltat al principi: He parat l’esquena als qui m’assotaven i les
galtes als qui m’arrancaven la barba; no he amagat la cara davant d’ofenses i
escopinades. Però malgrat tot això: Tinc
al meu costat el jutge que em declara innocent.
El camí de Jesús és el camí de la Creu, no un camí de
flors i violes. El messianisme de Jesús passa per la Creu, per posar-se al
cantó de la justícia quan aquesta assenyala amb el dit els injustos i mesquins;
passa per donar la vida, per entomar els cops, per mostrar a tothom que
l’innocent pot ser aclaparat, pot ser anorreat, però que aquest mai no perdrà
la dignitat d’ésser humà, de ser fill estimat per Déu. Que els cristians podrem
ser perseguits i deixats de banda, que podrem patir i emmalaltir com qualsevol
altre, però que Déu ja ens ha declarat fills seus, està de part nostra, no per
justificar els nostres pecats, sinó per aixecar-nos i fer-nos caminar de nou; i
que Déu fa camí amb nosaltres a través de les proves i els sofriments que podem
passar, com també ho fa enmig de les benediccions i les alegries que rebem.
Avui, en aquesta Eucaristia, quan celebrem la passió,
mort i resurrecció de Jesús, recordem també que amb Ell també som ressuscitats,
amb Ell podem alçar el nostre rostre i tirar endavant, perquè com diu Isaïes: Déu, el Senyor, em defensa: qui em podrà
condemnar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada