Is 35,
4-7a/Sl 145/Jm 2, 1-5/Mc 7, 31-37
Si
avui hagués de pensar en un denominador comú a les lectures d’aquest Diumenge,
penso que la paraula escaient seria COMPROMÍS.
El
primer compromís el trobem a la lectura
del profeta Isaïes. És un compromís seriós de Déu vers el seu poble i, de
retruc, no sols vers el seu poble sinó vers tota la humanitat, creació seva.
Diu
el profeta: És ell mateix qui us ve a
salvar. El profeta només fa d’herald d’Algú que es compromet, tard o
d’hora, a entrar dins la nostra història per canviar-la, per transfigurar-la. I
les imatges que empra el profeta són molt vives: es desclouran els ulls dels cecs, s’obriran les orelles dels sords, els
coixos saltaran com cérvols, els muts cridaran... i fins el paisatge
canviarà naixent torrents en el desert,
convertint terres xardoroses en estanys...
Trobem
un altre tipus de compromís. En
sentit negatiu trobem a la carta de Jaume el següent: Vosaltres que creieu en Jesucrist, el nostre Senyor gloriós, no heu de
comprometre la vostra fe amb diferències entre les persones.
Posem
en entredit el que creiem, posem en un bon compromís la nostra fe, si aquesta
queda reduïda a una espiritualitat desencarnada, de pràctiques externes (quan
no tenim por de fer-les), de paraules buides...
Jaume
compromet la seva comunitat a ser cristians no sols de paraula, no sols d’una
observança externa, sinó compromesos amb tot allò que significa ser seguidors
del Crist. No es pot ser cristià i fer diferències entre les persones,
catalogar-los en aquests són els meus,
aquests són els de fora, aquests són
el bons, aquests són els dolents. I encara que això fos possible de fer
Jaume ens recorda que cal estimar com Déu estima... Jesús ja recordava que és
el Pare qui es compromet a fer ploure sobre bons i dolents, qui estima fins i
tot els enemics. És Déu mateix el primer compromès a no fer diferències entres
les persones.
L’Evangelista,
per altra banda, amb el miracle de Jesús, ens remet a la lectura d’Isaïes que
hem escoltat al principi i, com de passada, ens recorda que Jesús és aquest Déu
que Ell mateix s’ha apropat a la nostra història, a la nostra vida, per deslligar
en nosaltres tot allò que ens oprimeix.
No ho
recordareu perquè éreu petits quan us ho van fer, però si heu estat en algun
bateig recentment potser ho podreu recordar. Dins del ritual del baptisme hi ha
un moment (que el ritual preveu com a optatiu, però que jo miro de fer-lo
sempre) on es diu aquesta pregària, tot tocant les oïdes i els llavis de
l’infant que ha estat batejat: Que Jesús
et concedeixi de poder escoltar aviat la seva Paraula i professar la fe, a
lloança i glòria de Déu Pare.
Aquestes
paraules recorden justament aquest acte alliberador, aquest miracle fet per
Jesús que avui hem escoltat en l’Evangeli. Jo sempre faig aquesta pregària
perquè m’agrada recordar, amb uns gestos ben concrets, una realitat de
l’Evangeli: la nostra salvació, el nostre alliberament, és un do, una gràcia,
una capacitat atorgada per Déu que ens compromet, que ens fa anar més enllà de
nosaltres mateixos.
No
som salvats per viure sols i tancats en nosaltres mateixos, esdevenint una illa
o un illot perdut en l’oceà de la vida, de la història, dels nostres
maldecaps... Jesús toca les nostres oïdes i els nostres llavis per a què
escoltant la Seva Paraula i confessant la fe que hem rebut de franc faci de
nosaltres agents gratuïts d’aquesta mateixa salvació i alliberament per als
altres.
El
compromís de Déu per nosaltres, l’amor que Ell ha vessat en els nostres cors,
doncs, ens compromet a imitar i seguir Jesús qui ens allibera per alliberar d’altres;
qui ens salva, per portar la salvació a d’altres i així, entre tots, esdevenir
aquest poble sant, aquests adoradors que Ell cerca que l’adorin.
Avui,
justament, reunits com ara estem aquí, al voltant d’aquest altar, com a poble Seu
l’adorem i l’invoquem com a artífex de la nostra llibertat i renovem la nostra
fe per esdevenir eines d’alliberament a les Seves mans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada