Translate

dissabte, 27 de juny del 2026

Amanyagaràs un fill (Diumenge 13)

“L'any que ve, per aquest temps, amanyagaràs un fill.” Aquest era l’anunci del profeta Eliseu, en la primera lectura, a aquella dona benestant per la seva consideració vers ell. La sensibilitat d’aquella dona a reconèixer en Eliseu un home de Déu i tractar-lo amb respecte i reverència, tenen aquesta recompensa impensada: omplir el buit matrimonial de manca de descendència amb l’engendrament d’un fill. La frase del salm: “Senyor, cantaré tota la vida els vostres favors” la podríem posar també en boca d’aquella dona, com una evidència de la dita popular: “Tal faràs, tal trobaràs.”

Sant Pau, insistia als cristians de Roma sobre la rellevància del baptisme i explicava les seves conseqüències benèfiques. Una, en la nostra vida mortal: “que emprenguem una nova vida”. L’altra, després de la mort: “creiem que viurem amb ell.” El baptisme que vam rebre de petits ens obria les portes a una vida terrenal amb sentit i ens obrirà les portes, així ho creiem, a una vida celestial plena. La raó és que el pecat, si no el deixem actuar, no malmetrà la nostra vida. Així ho declarava l’apòstol: “Penseu que sou morts pel que fa al pecat, però viviu per a Déu en Jesucrist.” El missatge és clar: viure amb dignitat el nostre baptisme cristià.

L’evangeli de sant Mateu exposava un discurs de Jesús als seus apòstols ple d’exigències. La primera és que per anar amb ell cal estimar-lo més que als pares i als fills. Jesús no diu en cap moment que no estimem els pares i els fills, sinó que el posem a ell com a primer referent. Això ens ajudarà a estimar pares i fills i altres coses amb més sentit i amb més generositat. També els deia: “Qui no pren la seva creu i m'acompanya, no és bo per venir amb mi.” Es tracta d’assumir la realitat que ens envolta i integrar-la en el seguiment de Jesús, perquè no hi ha moments ideals en la nostra vida, i si hi són, són sempre efímers. Seguir Jesús és una opció a les verdes i a les madures, no un ara sí, ara no. Finalment, Jesús parlava de recompenses als qui tracten amb respecte i reverència els portaveus de Déu, com el cas de la dona benestant a Eliseu. Imaginem, doncs, la recompensa que tindrem per la gran acollida que hem prodigat al papa Lleó a casa nostra. Però Jesús afegia que també hi haurà recompensa quan siguem sensibles “a un d’aquests petits, només perquè és el meu deixeble.” Aquí, les recompenses són més difícils d’obtenir perquè ens costa més fes cas i atendre els petits.

dijous, 18 de juny del 2026

Salva la vida del pobre (Diumenge 12)

“Ell salva la vida del pobre de les mans dels qui volen fer-li mal.” Ho proclamava amb convicció el profeta Jeremies en la primera lectura. El fragment que hem escoltat pertany als capítols de les seves “confessions”, on el profeta comparteix els seus sentiments més íntims, veient-se “amenaçat per tots costats”. La causa d’aquest assetjament social és la seva activitat profètica, que provoca un malestar col·lectiu pels seus mals presagis, que malauradament acabaran complint-se. El salmista repetia les mateixes vicissituds de Jeremies quan proclamava: “Per vós, Déu meu, he d'aguantar els escarnis.” Però també manifestava: “El Senyor escolta sempre els desvalguts.” La recent vinguda del papa ens ha fet viure la cara amable del qui parla en nom del Senyor. Tot eren aplaudiments. Però no oblidem que la cara amarga forma part de la mateixa moneda. Recordem només el papa Francesc i les oposicions directes al seu ministeri petri.

Sant Pau escrivia als cristians de la comunitat de Roma tractant el tema del pecat i la mort on Adam, el primer ésser humà, era el protagonista. Però l’apòstol no és de cap manera determinista, sinó que realitza una lectura cristològica: “Adam prefigurava l'home que havia de venir més tard.” Jesús és aquest home que havia de venir, el segon Adam que reconcilia la humanitat amb Déu de manera definitiva. Per això afirma: “el do no té comparació amb la caiguda.” El missatge és clar: la caiguda humana en el pecat no és definitiva, perquè gràcies a Jesucrist sortim del pou i caminem alliberats, vigilant sempre de no tornar a caure en el pou.

L’evangeli de sant Mateu explicava el discurs de Jesús on exhortava els apòstols a la missió. Els deia tres vegades que no tinguin por. La primera, “no tingueu por dels homes”. La segona, que no tinguin por  dels qui maten només el cos, però no poden matar l'ànima.” La tercera, que no tinguin por, perquè “valeu més que tots els ocells plegats.” Hem d’acceptar que, pel sol fet de ser creients, mai no caurem bé a tothom. Al contrari, hi haurà qui, de forma evident o de forma subtil, ens qüestionarà i s’oposarà al que som i al que diem. Però no oblidem que la fe que perdura és la que ha estat provada. La fe que busca aplaudiments acaba esvaint-se.

dissabte, 13 de juny del 2026

Igual que una àguila (Diumenge 11)

“Us he pres sobre les ales igual que una àguila, i us he portat fins a mi.” Iahvè utilitza la imatge tan expressiva de les ales de l’àguila per explicar la seva sol·licitud pels israelites durant el trajecte pel desert. Han arribat als peus del mont Sinaí i el poble ja ha fet suficient aprenentatge per establir una aliança amb Déu: “Si vosaltres m'escolteu i observeu les condicions de la meva aliança, sereu la meva possessió personal”. Iahvè els proposa de ser la seva possessió personal a la terra, un reialme sacerdotal i una nació sagrada, consagrada a fer-lo present. Però els demana la contrapartida: escoltar-lo i complir els compromisos de l’aliança. La resposta del salm responsorial ho expressava de manera convençuda: “Som el seu poble i el ramat que ell pastura.” La tradició jueva i la tradició cristiana, fonamentats en aquests mateixos textos, assumim aquest repte de ser el gran poble de Déu que vol concretar a la terra els seus designis.

Sant Pau escrivia als cristians de Roma amb un missatge rotund: “Crist va morir pels qui érem dolents.” Incloent-se en la llista dels dolents, l’apòstol es declarava directe receptor de la salvació divina a través de Jesús: ”Déu donà prova de l'amor que ens té quan Crist morí per nosaltres, que érem encara pecadors”. Sant Pau afirmava que Jesús ens fa justos, però per experimentar-ho cal primer reconèixer-se pecador. Es tracta d’assenyalar-se a un mateix, no als altres, per gaudir de la reconciliació integral: amb Déu, amb els altres, amb un mateix.

L’evangeli de sant Mateu recollia una petició de Jesús als seus deixebles: “Demaneu a l'amo dels sembrats que hi faci anar més segadors.” Aquestes setmanes són temps de sega, ho apreciem al sortir de la ciutat. Ara, les màquines substitueixen de manera eficaç la mà d’obra, però Jesús es refereix a segadors per a la collita del Regne de Déu, on calen veus i testimoniatges humans. Així ho hem viscut amb la vinguda del papa a Catalunya. Venia com a successor de Pere, un dels dotze deixebles a qui Jesús encarregà l'anunci del Regne de Déu a tots els pobles. Les capacitats que Jesús els atorgava encara perduren: “Prediqueu anunciant que el Regne de Déu és a prop. Cureu malalts, ressusciteu morts, purifiqueu leprosos, traieu dimonis.” La feina continua i continuarà. Aquesta és també la responsabilitat, en diferents graus, de tots els qui ens sentim deixebles de Jesús.