
Nosaltres, a l’igual que aquells cristians de Roma a qui Pau escriu, a l’igual que moltes altres comunitats cristianes de diferents llocs i èpoques, també tenim les nostres contres: algunes d’elles en som conscients i d’altres no, algunes d’elles són evidents i d’altres no.
A casa nostra podríem englobar les contres amb el que ens atrevim de qualificar com a nacional-laicisme. Per entendre-ho ràpidament: es tracta de l’antic nacional-catolicisme però completament al revés. La reacció col.lectiva, evident i justíficadíssima, a un catolicisme imposat i sovint agafat del braç del poder dictatorial ha caigut, amb el temps, en el mateix defecte: ara vivim sota el jou d’una dictadura de pensament laicista on qualsevol manifestació de religiositat és hàbilment neutralitzada pel pensament social global, pels mitjans de comunicació i per la roda del progrés.
El pensament social global permet, respectuós i plural, expressar idees i condicions sexuals de tot tipus, menys les creences religioses que pertanyen -segons aquest pensament- al terreny de la privacitat. Més encara, aquest pensament ha arrelat tant en els mateixos creients que quan expressem la nostra religiositat ho fem cohibits i avergonyits. En definitiva, hem esdevingut un col.lectiu submís i ben domesticat.
Els mitjans de comunicació respiren, habitualment, una hostilitat que pot ser major o menor segons el grup o l’agència de comunicació que l'ofereixi, considerant l’àmbit eclesial com caducat, restauracionista i reaccionari fins al punt que haguem d’estar sempre justificant-nos que no estem ni caducats, ni som reaccionaris –al menys bastants-, ni tenim pretensions restauracionistes.
La roda del progrés que qualifiquem d’irrefrenable i ineludible, i que no sabem prou bé qui la mou i en quina direcció, ens domina amb els seus postulats: quan hi ha bonança ens hem de sotmetre a horaris laborals intensíssims; quan hi ha crisi ens hem de sotmetre a les conseqüències de la manca de treball. La roda del progrés ens aclapara amb un ventall immens de possibilitats de tot tipus i que no tenim prou capacitat d’assumir. Neguitosos i porucs ens movem com podem dins d’aquesta roda que, sense cap escrúpol, ens converteix en un simple instrument, dispersant-nos, diluïnt-nos, i desorientant-nos.
Els nostres temps no tenen més contres que els altres. No sofrim persecucions religioses, podem anar tranquil.lament a missa i fins i tot posar una creu en la declaració de renda per contribuir amb l’Església. No obstant, el nacional-laicisme que ens domina ens fa combregar clarament amb rodes de molí que ben sovint ens empassem. Però allò que, com a cristians, ens defineix i ens omple de debó no és combregar amb rodes de molí sinó combregar amb el cos de Jesucrist, “el qui està a la dreta de Déu intercedint per nosaltres”, com diu sant Pau. Per això repetim de nou i actualitzem els seus mots: "Si tenim Déu a favor nostre, qui tindrem en contra?"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada