Quan era petit vivia a Santa
Coloma de Gramanet. Era abans que arribés tanta gent. Llavors Santa Coloma era
un poble petit, nosaltres vivíem a les afores. Fins alguna gent de Barcelona hi
venia a fer vacances o a passar els caps de setmana, com ara ho fan a Arenys. Vivíem
en una casa amb dos pisos els meus pares i germans vivíem al pis de baix. El
pis de dalt normalment era tancat. Els avis, els pares del meu pare, ho tenien
per fer vacances. De fet quasi mai venien. El pis de dalt tenia, per a mi i els
meus germans, una aurea una mica misteriosa. No s’hi pujava mai. Això sí, pel
25 de desembre venien els meus avis i s’obria el pis misteriós i tots hi anaven
per celebrar el Nadal. Per tant per Nadal anàvem a dalt, al pis de dalt. Per
mi, doncs, durant molt temps Nadal volia dir ANAR A DALT. Com que la meva
família no era gens practicant, i fins clarament no era creient, vaig trigar en
adonar-me que Nadal no volia dir anar a dalt.
Tot i que més tard vaig saber
què era el Nadal, amb tot, aquesta ha estat per a mi la primera sensació de
Nadal, i crec que encara perdura. Nadal significa anar a dalt, a un lloc
misteriós, un pujar aquelles escales que no s’hi pujava mai. Potser fos això com
una traducció d’una intuïció que sempre m’ha acompanyat: la nostàlgia
misteriosa d’una llar allà a dalt. Hi ha un dalt que ens atreu, que ens mira i
que fa petits, que fa infinitament petit tot el que tenim entre mans, el que som.
El misteri del cel estrellat, infinit, etern.
Potser sí que normalment no aixequem els ulls, que ofeguem aquesta
nostàlgia de dalt, del Paradís, del cel, de Déu. Tenim els ulls mirant sempre
cap avall, cap el que tenim o volem tenir, o hem perdut, centrats en mil
distraccions. Potser sí que el Nadal és aixecar la mirada i atrevir-se a pujar
al pis de sobre, que resta sempre tancat. Atrevir-se a pujar aquelles escales
plenes de pols perquè no les usem mai. Preguntar-se amb Salvat Papasseit: “com
és que estant tan avall sento coses tan altes?” Preguntar-se a on ens arrabassa
la música de Bach, o el Messies de Haendel, o el gregorià que quan les sentim
sembla que sempre les haguéssim conegudes.
Però cal donar un pas més. No n’hi ha prou accedir-hi puntualment. La
música, l’art en general, ens ho fa tastar per un moment, però després ens deixa
desconcertats, no sabem on hem entrat i per on hi hem entrat. No n’hi prou amb
la música, és la lletra la que ens fa d’escala. No n’ hi ha prou amb els
sentiments, per sublims que siguin, cal la paraula que dona sentit, que ens fa
accedir, que ens fa d’escala. Escala que uneix estètica i ètica; bellesa i
bondat.
I la Paraula
avui nit de Nadal és d’una gran bellesa. És una bona notícia, clara i
contundent. Diu Isaïes: “Una llum resplendeix per els qui viuen al país
tenebrós. Els heu omplert de goig, d’una alegria immensa” “les botes dels
soldats que marquen el pas i els mantells rebolcats en sang seran cremats i el
foc els devorarà. Ens ha nascut un infant, ens ha estat donat un fill”. Pau anuncia la plenitud d’aquest text: “S’ha
revelat l’amor de Déu”. I l’Evangeli és cru i ple de llum humil i intensa: “(la
Mare) l’embolcallà i el posà en una menjadora, perquè no havien trobat lloc a
l’hostal” Aquell sense sostre que neix
en un estable convoca als que , com ell, dormien al ras. Els pastors. I els senyal
per reconèixer el Messies, el Senyor, el Rei de la glòria són:”Les seves senyes
són aquestes: trobareu un nen en bolquers, posat en una menjadora”. És la gran notícia: “us anuncio una nova que
portarà al poble una gran alegria”.
Aquesta és l’escala per on, com diu l’evangeli de Joan, “pujaran i
baixaran els àngels de Déu”. L’escala que uneix el cel i la terra. O millor
l’escala per on el cel a baixat a la terra. L’escala per on Déu ha baixat cap
els homes, i s’hi ha quedat. I les seves senyes per identificar-lo són les
mateixes que les d’aquella nit a Betlem: no té lloc a l’hostal, neix en una
establia i convoca, no els poderosos ni
als savis, sinó els qui viuen al ras. Per això, paradoxalment, per accedir al pis de dalt haurem d’anar
avall. Mirar avall, amb els ulls de Déu, que són els de Jesús, però sobretot tenir
les seves mans que guareixen i consolen i ens descobreixen la bellesa immensa
que ho cobreix tot d’esperança: Ell és la raó d’aquesta esperança.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada