Diumenge, 30 de desembre de 2012
1 Sam 1, 20-22.24-28/Sl 83/1 Jo 3, 1-2.21-24/Lc 2, 41-52
Al
voltant de les lectures d’avui voldria recuperar dues idees que no són meves.
La primera és de fra Magí, alguns de
vosaltres ja la vau sentit divendres passat en el seu sermó. La segona és de Jordi Latorre, biblista, prenent-la del
seu comentari a l’evangeli d’avui que trobareu al Full Dominical de l’arquebisbat de Barcelona.
La
idea de fra Magí és la següent (si no ho recordo malament): Els nostres pessebres tenen moviment. Té
tota la raó. No ens cal pensar en un pessebre vivent per adonar-nos que els
nostres pessebres més “estàtics”, els que fem a l’església o en un racó visible
de casa nostra tenen també el seu “dinamisme”. Fra Magí feia referència a les
figuretes dels nostres pessebres, concretament cap a on són orientades. Normalment pastors, reis mags i demés són
orientats vers el Naixement, com
indicant en un moviment harmoniós cap a on han de dirigir-se les nostres
mirades en el pessebre: vers JESÚS.
Però,
a la vegada, la imatge em sembla ben bonica si la interpretem en clau
existencial de cadascun de nosaltres. El pessebre és la paràbola (o penso que
ho hauria de ser) de la nostra vida: una
vida orientada vers el Nen que ens acaba
de néixer, que ens és donat.
Aquesta
idea crec que convergeix i es complementa amb la segona idea que us volia
proposar per a la nostra meditació en aquest Diumenge, la del biblista Jordi
Latorre, que diu així: Maria i Josep, en
aquest episodi, són figura del deixeble que cerca Jesús.
Si
em permeteu diria que el plus que em
sembla trobar en aquesta idea és que ja no sols parlem d’una vida orientada vers Jesús; sinó d’una vida que esdevé camí o amb una altra paraula ben bíblica èxode, vers Jesús i amb Jesús.
Maria
i Josep, presos com aquesta figura que ens retrata, seran aquells que trobaran
Jesús al tercer dia i el trobaran no
en un lloc qualsevol, sinó al Temple,
al lloc de la presència de Déu per antonomàsia, enmig dels mestres de la Llei meravellats ja de la
intel·ligència d’aquell jovenet de 12 anys (l’edat, per altra banda, en què els
nens jueus entren en la responsabilitat religiosa de començar a complir amb
tots els manaments de la Llei
de Moisès).
Com
Maria i com Josep també a nosaltres ens toca fer aquest camí de recerca de
Jesús. Com Maria i com Josep només podrem entendre qui és aquest Jesús quan puguem entrar en el misteri del tercer dia (referència a la Resurrecció ) i del
jove Jesús que és al Temple,
qüestionant els mestres de la Llei i qüestionant-nos
també a nosaltres; al Temple, on
ha entrat esdevenint per a nosaltres la porta
i la clau d’accés al Pare; al Temple, símbol del cel, el lloc de la Presència de Déu,
assegut a la dreta del seu tron, intercedint
per nosaltres. Com Maria i Josep també som convidats a cercar Jesús i a
conservar dins el nostre cor els records, els gestos i les paraules de Jesús,
doncs és Ell mateix l’interessat en què
siguem de Déu tota la vida, com hem sentit que es va dir del petit profeta
Samuel en la seva consagració al Senyor.
Avui
també aquesta Eucaristia, a punt d’acabar l’any civil, vol ser una nova ocasió
per orientar-nos vers Aquell que és
Camí, Veritat i Vida, per renovar la nostra fe en Ell en aquest any que comença.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada