DIUMENGE XXXII DURANT L’ANY –B- 11.11.12
(1Re 17,10-16; Salm 145; He 9,24-28; Mc 12,38-44)

Fa temps el P. Lombardi deia: “La
família que prega unida, es manté unida”. Certament les coses no són tan clares
i precises, però sí que estava indicant un punt important. Les nostres famílies
preguen? Pregueu vosaltres? La parella prega? Prega la família? Encara que
sigui un Parenostre, un Salm... es prega? És important. Moltes vegades ens hem
trobat amb els pares dels nens de la catequesi que vénen tot enfadats dient:
“Els nostres fills vénen a la catequesi aquí, ja porten dos anys, i encara no
saben el Parenostre”. Però si el Parenostre
no l’han d’aprendre aquí, ni l’Ave Maria, no l’han d’aprendre aquí, resar no ho
han d’aprendre aquí, han de ser els pares que ho ensenyin, ha de sortir de la
família. La família és el lloc sagrat on creix la fe. Pels cristians, la
família no és solament un fet sociològic, psicològic, de número, és un fet
sagrat, és un sagrament.
Quan preparo una parella per al
matrimoni sempre em fa gràcia perquè, com que els capellans sempre passem per
carques, em fa gràcia constatar que la litúrgia és més progre que els qui es vénen a casar. Això en un punt molt concret.
Fixeu-vos que tots els casaments, gairebé tots, entra la núvia... amb qui? Amb
el pare! És ell qui la porta cap a l’altar, dóna la mà al que ha de ser el seu
espòs, i li entrega la dona. Això és molt masclista, però no hi ha manera de
treure-ho. La litúrgia cristiana catòlica no diu això. Si llegiu el Ritual, com comença? Qui entra a
l’església? El sacerdot. Igual que quan jo entro aquí no us aixequeu perquè
entra el Cinto, sinó perquè entra el sacerdot, que és figura de Crist per a l’Assemblea,
i no simplement ho recorda sinó que Crist hi és realment present. En el
matrimoni, això passa amb la parella, ells són els sacerdots, i per això, quan
entren han de ser ells dos, no el pare, els qui entren. I per això mateix, quan
entren tots dos, s’aixeca tothom, perquè entra Crist, entra Crist en la figura
dels dos que s’estimaran per sempre. El matrimoni cristià està basat en la llibertat,
en aquest cas són dos, no són dues famílies. I això que en el Ritual és tan
natural, el lliure consentiment, és el fonament del matrimoni. També hi ha la
fidelitat, la fidelitat mateixa de Déu és el fonament de la fidelitat del
matrimoni, i l’obertura als altres, a la fecunditat, amb els pobres, amb
l’Església. És una església en petit que fa créixer l’Església: en santedat i
en nombre.
Certament que això a vegades es
trenca, amb molt de dolor. No és fàcil avui la vida familiar, i no crec que ho
hagi estat mai. L’amor és un aprenentatge, l’amor és tot un camí el qual passa
per la creu. L’amor no és gens fàcil, i no es pot basar simplement en els
sentiments. Però quan això es trenca, cal un gran respecte, una gran
proximitat. I això l’Església no ho té arreglat. El Cardenal Martini, que va
morir fa poc, en les últimes declaracions que va fer, estava molt preocupat
perquè les famílies que es trenquen i un dels seus membres es refà amb una altra
persona no poden apropar-se a l’Eucaristia. Esglésies tan antigues com la
nostra, tan venerables com la nostra, i que l’Església catòlica no desautoritza,
les esglésies ortodoxes, han trobat altres camins que ens podrien ensenyar. Estem
en un moment de transició en aquest punt, cal pregar, ser seriós, estimar
l’Església, ajudar a caminar. La nostra consciència, ningú no la pot suplir, ningú,
una consciència formada, que sap escoltar, una consciència que sap dialogar,
que sap canviar de parer, una consciència amarada d’oració, que no es deixa
portar simplement pel que es diu, que sap fer dejuni de TV i d’Internet i cerca
el silenci per ser coherent i honesta.
Fra Jacint Duran i Boada
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada