Is 40, 1-11/Sl 95/Mt 18, 12-14
No sé si algú de vosaltres ho recordarà, jo ja ho recordo
vagament. Quan jo era petit hi havia com una mena de contes o d’historietes que
es venien juntament amb una mena de calcomanies, d’aquelles que hi passaves els
llapis o el bolígraf pel damunt i la calcomania quedava enganxada.
A mi m’agradaven molt aquella mena de contes o d’historietes,
perquè amb les calcomanies un podia il·lustrar-les al propi gust i així les
escenes que s’hi narraven prenien forma, color, vida amb la pròpia imaginació d’un.
Avui pensava que el text del nostre evangeli, de sabut i
repetit que l’hem sentit de vegades, s’hi podria prestar a ser com aquesta
historieta de base i que, per ajudar-nos en la seva meditació, hi podríem posar
al damunt (com si fossin aquelles calcomanies de la meva infantesa), el text
d’Isaïes que hem escoltat a la primera lectura. Fent-ho, fins i tot, potser ens
ajudarà a donar-li més vivacitat a l’escena descrita per Mateu.
Què us sembla? –diu Jesús– Si un home té cent ovelles i se n’esgarria una, no deixa les
noranta-nou per la muntanya i va a buscar l’esgarriada? Doncs, home, no...
a no ser que l’esgarriada tingui un valor molt concret, molt especial per al
pastor de manera que no en pugui prescindir. Perquè, en principi, deixar les altres
noranta-nou a la muntanya sense vigilància pot ser un risc que dubto que cap
pastor (normalment a sou) vulgui córrer. Sort que al final de la història tenim
la moral on se’ns mostra que el problema real no són les ovelles... sinó el
valor que cadascú, per petit que sigui
(per menyspreat que estigui pels demés o que s’hi senti) té davant Déu qui és
capaç, això sí, de comportar-se tan exageradament com el pastor de la història
com per anar a buscar l’ovella esgarriada i deixar les altres noranta-nou que
no ho estan.
Per entendre aquesta bogeria de l’amor de Déu pels
petits, pels esgarriats, per nosaltres; per entendre aquesta manera de ser
pastor que sols té el nostre Pare del cel, em cal posar la calcomania del text d’Isaïes damunt de l’Evangeli d’avui. Heu parat
atenció a la majoria de verbs que s’han fet servir? M’hi fixo en uns de molt
concrets: Consoleu, consoleu el meu
poble, diu el vostre Déu; Parleu amorosament a Jerusalem, crideu i digueu-li que s’ha acabat la
seva servitud; Escolteu una veu que crida;
La boca del Senyor ho ha dit; Sento
una veu que em diu: Crida! Jo li
pregunto: “Què he de cridar?”; alça
ben fort el teu crit; digues a les viles de Judà... “Dir”,
“parlar”, “cridar” són verbs que posen de relleu un Déu que cerca, que avisa,
que aconsella, un Déu que es pura relació i comunió, un Déu que fa tot això
perquè ens estima.
Aquesta nit, en aquesta Eucaristia, parem atenció a
aquesta veu que ens parla amorosament per
cercar-nos i treure’ns del mig dels nostres pobres esgarriaments.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada