La
tradició jueva, cristiana i musulmana anomena Abraham el pare dels creients, i l'episodi de la primera lectura n'és un exemple. Abraham, arrecerat a
l'ombra de la seva tenda en ple migdia, contempla tres personatges misteriosos,
i complint la llei beduïna del desert, els ofereix hospitalitat. Els convida a
seure a l'ombra de l'alzina a refrescar-se els peus i menjar un mos de pa.
Però
el patriarca fa molt més que això: demana a Sara que amassi farina i cogui unes
fogasses, tria un vedell tendre i gras perquè el matin i el coguin, i ho
serveix als hostes arrodonit amb mató i llet. ¿Per què Abraham ofereix aquest
festí als tres hostes? Això és sobrepassar llargament la llei d'acollida al
desert. La resposta és fàcil si situem Abraham com el pare dels creients: ell
intueix que els tres personatges irradien la presència de Déu i per això corre
a rebre'ls, es prosterna, els demana que no passin de llarg, i els convida a
reposar vora seu. Abraham capta una proximitat divina que acull immediatament
amb el bo i millor que posseeix. Primer missatge per a nosaltres, els creients: quan
intuïm la presència de Déu, l'acollim generosament o la deixem passar?
El
relat del Gènesi es clou amb l'anunci que Sara tindrà un fill, confirmant la
intuïció d'Abraham: que aquests personatges són uns discrets missatgers divins.
La primera lectura s'aturava aquí, però el relat segueix dient que Sara, escoltant
des de la tenda, rigué. No obstant, l'anunci es complirà i naixerà Isaac; i no per
la credulitat de Sara sinó per la credulitat d'Abraham, que confia en la
capacitat de Déu d'obrar prodigis. Segon missatge per a nosaltres: creiem de debò
els anuncis divins o riem com fa Sara?
En suma, Abraham acull
generosament i creu, com ho fan les dues germanes Marta i Maria amb Jesús.
Maria acull a l'estil d'Abraham, fent costat a l'hoste en tot moment, contemplant
i escoltant. Marta fa de Sara i de mossos, i a més rondinant davant de Jesús
perquè la germana petita no l'ajuda. Jesús defensa Maria dient que ha escollit
la part millor i que no li serà presa. Jesús també corregeix l'activíssima
Marta, ensenyant-li que acollir-lo i creure en ell no és omplir-se de preocupacions
i neguit. Un tercer missatge que podem extreure de l'evangeli: acollir Jesús i
creure en ell no implica fer mil activitats i atrafegar-nos més del que ja ho
estem, sinó seure, contemplar i escoltar atentament la seva paraula que ens parla
fonamentalment a través de les Escriptures. Una tasca que mai no acabarem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada