Tots tenim encara vivíssima la
tragèdia del vol Barcelona-Düsseldorf. Fou un succés inesperat, desgraciat,
sobtat, impactant per la violència d’aquesta mena d’accidents, colpidor per
tantes morts i tan properes. Aquests cops fortuïts són una clatellada a les
seguretats de tota mena que els humans ens procurem, posen en evidència la
nostra contingència, i ens recorden la incertesa del moment de la nostra mort.
Aquests difunts ¾tots els difunts¾ mereixen un silenci respectuós però gosem
mencionar-los perquè haver compartit l’impacte de la seva mort ens ajuda a
compartir l’impacte de la mort de Jesús que avui commemorem.
Però la mort de Jesús fou ben
diferent. No va ser imprevista, ni sobrevinguda, ni cap accident. Fou
planificada per les autoritats civils, religioses i militars; la consideraren
una mesura necessària per mantenir l’ordre en el sistema tan forçat que havien
construït. Jesús l’assumí amb lucidesa, però no com una auto-immolació fanàtica
en nom de Déu, sinó com una fidelitat íntegra i humil a Déu que suscità
infidelitats humanes, traïcions, odis viscerals i condemnes. És inacabable la
llista de creients de totes les religions, que a l’estil de Jesús, han lliurat
i lliuren la vida per ser humils i fidels a Déu davant les prepotències
polítiques i religioses que els escapcen la vida.
Els evangelis ens mostren
repetides vegades que Jesús preveu la seva mort i ho anuncia als deixebles. El
relat de la passió que acabem d’escoltar evidenciava que ell és plenament conscient
de la seva proximitat. Ho manifesta en la unció a Betània: «Aquesta dona s’ha anticipat a ungir el meu cos per al
dia que seré amortallat»; ho expressa en el
darrer sopar: «No beuré més d’aquest fruit de la vinya fins al dia
que en beuré de novell en el Regne de Déu»; adverteix als deixebles de la seva imminència: «Tots
tindreu un desengany, perquè l’Escriptura diu: “Mataré el pastor i les ovelles
es dispersaran”»; ho pateix a Getsemaní: «Abbà, Pare, allunyeu de mi
aquest calze, Però que no es faci el que jo vull, sinó el que vós voleu».
La mort de Jesús va ser ignominiosa,
i el seu enterrament trist i ràpid. Però en tots aquests esdeveniments tan
penosos hi havia gat amagat. Hi havia la mà misteriosa de Déu que va donar un
cop sec damunt la taula dels humans, trencant el nostre ordre i implantant el
seu. Però sobretot la mort de Jesús esberlava el domini de la mort, convertint-la en quelcom
temporal gràcies a la seva resurrecció. Sant Lleó el Gran ho expressà magistralment en el segle V: “Crist, tot morint, va
sotmetre’s a la llei de l’infern, però amb la seva resurrecció la va derogar i
així va atallar la perpetuïtat de la mort; d’eterna la convertí en temporal”.
La mort de Jesús que avui commemorem amb tanta cerimònia
ens convida a esguardar la nostra mort amb fe i amb esperança, i això ens
aportarà serenitat i sentit a la nostra existència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada