Quan parlem de
festa moltes vegades simplement pensem en un dia en què no es treballa. Però
això és una derivació individualista del nostre temps. Fins si no es parla d’un
dia de no treballar, “festa” vol dir que jo vaig de marxa. Però una festa és
bàsicament una celebració. Una celebració familiar, de grup, de poble, no hi ha festa sense els altres. Es
festeja un fet o un aniversari o un casament. Una festa és una celebració
joiosa en grup d’un fet del passat o d’un esdeveniment d’ara.
Així és com ho
descriu la Viquipèdia, però curiosament, si aneu al Diccionari General de la Llengua Catalana, veureu que comença la
seva definició de “festa” dient: “Dia que l’Església destina a celebrar Déu, la Verge Maria i alguns sants”.
Definició que està treta del Diccionari de
Pompeu Fabra. Després, també parlarà, com ho farà el Pompeu Fabra, per
analogia, del que hem dit al començament. Segons aquests diccionaris, doncs, el primer sentit de “festa” és religiós.
I tenen tota la raó, perquè la paraula “festa” deriva de la paraula llatina
“Festum” que prové de “Fanum”, o sigui, “temple”. I és que tota festa sòlida ha
de derivar de l’experiència religiosa. Aquí hi ha una profunda intuïció de la
llengua, de la paraula, arrelada en l’experiència de la història. La realitat sagrada
és l’única que dóna raó sòlida, el motiu bàsic del perquè, de la raó, d’una
festa, de la seva joia explosiva i compartida. Si Déu existeix, la festa és sòlida,
té fonament. Si Crist ha ressuscitat d’entre els morts, la joia té una raó
indestructible. És veritable alegria que no queda a mercè de l’atzar ni dels
canvis de la vida. Tota festa autèntica està celebrant la joia de viure i del fonament
i del sentit d’aquesta vida.
És la visió
d’Ezequiel: “Vaig veure que de sota el llindar del Santuari que mira a l’orient
naixia, del costat dret, una font d’aigua, i s’escolava cap a l’orient, passant
per l’esquerra de l’altar” i continua dient: “desemboca a la
Mar Morta , entra dins les aigües salades i
les saneja. A tot arreu on penetrarà l’aigua d’aquest riu hi haurà tota mena
d’animals... el peix serà molt abundant, perquè on arribi aquesta aigua, la mar
serà sanejada... perquè l’aigua... neix del lloc sant”. Això és la festa, això
és la veritable alegria, la sòlida raó de la festa que neix del lloc sant i on
arriba aquesta aigua purifica i omple de vida la Mar Morta. La nostra vida anodina s’omple de
color i es guareixen les nostres ferides.
Crist és el Temple
d’on brolla l’aigua de la vida que vivifica tot allò que toca. Això és el que
veiem quan a la creu el soldat li obre el costat dret i d’allí brolla sang i
aigua. És el temple d’on brolla el riu d’aigües sanitoses. I Crist es fa
visible i actuant a través de nosaltres els creients que som el seu cos, el seu
temple enmig del món. “Perquè el temple de Déu és sagrat, i aquest temple sou
vosaltres” diu Pau. Crist habita en nosaltres i com diuen els Pares de
l’Església: “Crist ressuscitat, tu encens en el meu cor una festa sense fi”.
Nosaltres estem cridats a encendre una festa d’esperança enmig del món, mostrar
Jesús, el foc del món.
Però depèn del meu
QUAN. Diu l’Evangeli de Joan: “QUAN Jesús ressuscità, els deixebles recordaren
que ell deia això i cregueren en l’Escriptura i en aquesta paraula de Jesús”. Quan
crec realment que Crist ha ressuscitat, no hi pot fer cap el buit, sinó sols la
confiança, i aleshores surt el sol d’una comprensió profunda i serena. Quan
crec que Crist ha ressuscitat i estimo Déu, brollen fins a mi les aigües
sanitoses i vivificants. És aquesta l’experiència dels deixebles en la resurrecció
de Jesús. Aquest fet canvià la comprensió de tot. Llavors se’ls obriren els
ulls i comprengueren qui era Crist, comprengueren el sentit de les Escriptures
i es comprengueren a si mateixos a la llum del Ressuscitat. Aquest és el motiu
de tota festa, aquesta festa hem d’encendre-la enmig del món! Tenim la raó de
l’alegria, de la festa!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada