Diumenge
XXXIII, 16 de novembre de 2014
Pr
31, 10-13.19-20.30-31/Sl 127/1 Te 5, 1-6/Mt 25, 14-30
Sabeu quina és la diferència entre un postulant (un
noi que ha demanat formalment el seu ingrés com a frare) i un frare d’anys?
Doncs la manera de ser-hi al convent. M’explico. El postulant arriba,
normalment, amb bona fe i amb moltes ganes de fer coses. És la seva manera
d’integrar-se, de prendre consciència que és
part de la casa. I normalment veurem que s’escarrassa perquè allò que li
demanen estigui ben fet. Però, aviat veurem que només farà d’aquesta manera allò que li demanin. No tindrà cura de
la resta de detalls com el d’apagar un llum encès que no fa falta que ho
estigui, recollir un paper que cau al terra, tancar una porta que s’ha deixat
oberta, endreçar allò que no ho està... perquè són coses, sobretot quan el
postulant és una persona jove, que la mama hi anava darrera i les feia potser
sense mai fer-li prendre consciència que el llum que no cal s’ha d’apagar, que
el paper que no serveix s’ha de llençar a la paperera i tants detalls que ja
sabeu, perquè segur que us n’heu trobat manta vegada.
El frare d’anys, si no és per un impediment major,
normalment té en compte els detalls (al marge que cadascú és com és i n’hi ha
frares més detallistes que uns altres). Però el frare d’anys no se sent part de la casa, sent que és a casa, i això marca la diferència. Perquè si sóc a casa i la
casa me l’estimo tinc cura dels detalls. Recullo el paper de terra, retiro el
que fa nosa, apago el llum que no cal, no perquè em toqui fer-ho, sinó perquè
és casa meva i la vull neta, austera, acollidora per a tothom. ESTIMAR FA LA
DIFERÈNCIA.
Em sembla que és això una de les coses que
l’Evangeli d’avui ens proposa, perquè les coses que Déu vol i estima, no estan
pas lluny del que nosaltres volem i estimem en el dia a dia. Ens apropem al
final de l’any litúrgic i les lectures van dirigides cap al futur, cap a la fi
dels temps. Però no volen fer-nos por. És el que diu Pau a la segona lectura
quan parla als creients de Tessalònica: Però
a vosaltres, germans, que no viviu en la foscor, aquell dia no us podrà
sorprendre com un lladre, ja que tots sou fills de la llum i del dia. Vol dir
que qui espera el Senyor a qui estima, no pot esperar-lo amb por, perquè l’Estimat
no pot fer-nos por quan vingui a buscar-nos. Oi que ho sabem que malament rai
si ens fa por la parella? Vol dir que alguna cosa no va bé. Si ens fa por la
vinguda del nostre Senyor, pot ser un moment per demanar-nos perquè ens en fa,
què haig de canviar en la meva vida ja que estic intuint que hi ha alguna cosa
que a Ell no li agradarà quan vingui a buscar-me. L’Evangeli tampoc vol ser un
tractat d’economia capitalista. No és un Evangeli pensat en honorar els
inversors que saben jugar amb els diners que han rebut d’altri. És un Evangeli
que ens vol fer pensar, justament, amb la nostra relació amb Déu. Qui és Ell per a mi? El text que hem
llegit és llarg i potser ens hem pogut cansar d’escoltar-lo amb atenció, però
hi ha una frase important que vull subratllar, perquè penso que marca la veritable
diferència entre el qui rebé un milió i els qui en reberen cinc o dos (que no
és la quantitat). La frase és la següent: Aquí
teniu allò que és vostre. I és una frase fatal, perquè vol dir que aquest
personatge no ha estimat ni el do ni el donant. Allò que li va ser donat no ho
va rebre com a propi i per tant va fer com el postulant que us posava avui
d’exemple: capaç de fer el que toca
–“M’has donat un milió? doncs aquí el tens, no em podràs dir que me l’he gastat;
haig d’anar a missa cada Diumenge? D’acord, ja està fet, però no em demanis més”–;
però incapaç de sentir-se a casa, de
córrer el risc de viure com Déu mateix s’arriscà en viure com un de nosaltres;
perquè el Déu en qui creu és un Déu ferotge, que castiga, que està esperant la
mínima per caure damunt nostre. ESTIMAR FA LA DIFERÈNCIA. I entrem en un cercle
viciós, perquè jo no puc estimar allò que no conec, però si no cerco la manera
de conèixer Déu mai no l’estimaré del tot o potser no l’estimaré mai. De fet,
això és la conversió del dia a dia: anar aprofundint en qui és realment Déu i
anar destruint els ídols i les imatges errònies que de Déu ens hem fet o ens
han imposat. L’Eucaristia d’avui pot ser un moment privilegiat per fer-ho,
meditar la seva Paraula i pregar a casa, a la feina, en un parc... també. Deixarem que Déu mateix ens ajudi a canviar
de perspectiva?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada