Camí del monestir i ofici
nocturn

¾La meva mare hi va sovint perquè li agraden les celebracions que fan¾ ens deia l’amic àrab cristià quan també li preguntàvem si es podia participar en la vetlla pasqual del monestir de monges russes de Santa Maria Magdalena. Després de trucar-la ens confirma que no hi ha cap problema per assistir.
Hi arribem minuts abans de
2/4 de 12 de la nit, baixant pels carrers de la Via Dolorosa, en alguns racons
completament fosca. Sortim per la Porta de Sant Esteve i baixem fins al torrent
de Cedró. Passem pel costat de la tomba de Maria i rodegem el recinte de
Getsemaní fins arribar al cancell del monestir que té la porta entreoberta.
Pugem pel camí esglaonat fins l’esplanada de l’església que, amb dues escales
laterals accedeix a l’entrada. Entrem silenciosament. Encara hi ha poca gent i la
nau està quasi a les fosques. Una monja jove llegeix amb la llum d’una candela
i amb veu semi tonada un text molt llarg. Les altres monges estan feinejant amb
mil i un detalls.
Enmig de la nau, davant
l’iconostasi, encara hi ha l’altar amb el fèretre de Jesús. Els fidels el veneren
agenollant-se i aixecant-se tres cops abans de besar l’evangeliari que reposa
al damunt. Nosaltres també ho fem però a l’estil llatí, més auster però igual
de devot, encomanant difunts molt propers i recentíssims.
Ens situem drets en un costat
de la nau. Sota les arcades laterals i rere la nau central hi ha cadires on les
persones més grans ja han ocupat un lloc per resistir la celebració. Sense
saber-ho ens hem posat fregant el cor on canten les monges, un dels motius pels
que volíem participar d’aquesta vetlla. Ni fet expressament.
L’església es va omplint, les
monges que formen el cor van ocupant els seus llocs. Llegeixen alguns textos
des del micròfon fins que surt qui presidirà la divina litúrgia revestit amb capa
pluvial. Llegeix algunes coses que les monges responen amb les seves captivadores
veus polifòniques. Ha començat l’ofici que precedirà la processó i la divina
litúrgia. Perdem la noció del temps escoltant els cants tan propers dirigits
amb lentes oscil·lacions de mans per una monja que fa de directora del cor.
Processó pasqual
¾S’ha acabat l’ofici i fem
una pausa per preparar la processó¾ diu de sobte el president. Comença un notable
moviment: uns retiren el fèretre i l’altar del mig de la nau, un diaca s’enfila
a una llarga escala metàl·lica que ha col·locat al bell mig de la nau i encén cerimoniosament
les nombrosíssimes llànties de l’immensa làmpada que penja del sostre. Les
monges van amunt i avall canviant llibres, preparant candeles amb gots de
plàstic i de cartró per la processó, repartint-se icones i tovalles brodades
per sostenir-les. El president surt per un lateral amb una candela encesa i diu
que encenguem les nostres amb la llum que ha repartit.
Amb l’església il·luminada
per les candeles i llànties s’obre la porta principal de l’iconostasi i surt adelerada
fora de l’església la processó encapçalada per dos diaques amb encensers, tres
concelebrants i qui presideix. S’hi afegeixen les monges amb les icones
enlairades i els fidels les seguim com podem mentre les campanes repiquen sense
parar.
La processó rodeja l’església.
Sortosament ha parat de ploure, però el vent apaga les candeles dels qui no portem
gots que les protegeixen, alentint la nostra marxa perquè ens anem aturant a
encendre-les o a ajudar a encendre-les. Arribem a la porta de l’església i no
veiem la comitiva presidencial que havia baixat per la rampa al nivell inferior
i segueix a un ritme quasi marcial donant voltes seguits pels fidels més
espavilats.
Poc després pugen al nivell
d’entrada a l’església i comencen les habituals proclames en rus “Crist ha
ressuscitat!” i els fidels responem “Veritablement ha ressuscitat!” De nou aplegats
dins la nau, i encara sonant les campanes, trobem les portes de l’iconostasi
obertes de bat a bat. Els seus muntants i les icones apareixen guarnits amb
flors blanques que algunes monges han col·locat durant la processó.
Divina litúrgia
Comença la divina litúrgia
amb les sortides habituals dels diaques, un d’ell amb veu de tenor, aixecant
l’estola abans de fer les invocacions que són immediatament respostes pel cor
de monges amb una bella precisió. Tots els concelebrants ¾sempre precedits pel diaca brandant un cirial¾ encensen primer l’altar i l’interior de l’iconostasi,
després encensen les icones de l’iconostasi per continuar encensant les icones
de la nau mentre els fidels els deixen pas. Tot es fa molt ràpid i cal saber
els moviments. Simultàniament, els concelebrants proclamen amb vehemència
“Crist ha ressuscitat!” amb la resposta coral de “Veritablement ha ressuscitat!”.
Un d’ells fa anar de corcoll el diaca que el precedeix, canviant l’ordre d’incensar
les icones que llueixen en l’iconostasi. Intuïm que ho fa expressament a jutjar
pel somriure que se li escapa sota el nas. Arrodoneix la seva jocositat
proclamant més vegades que els altres “Crist ha ressuscitat!”
Són quarts de tres i comencem
a estar cansats d’estar drets i quiets tantes hores. Com fan altres, sortim un
moment de l’església amb l’excusa d’anar al servei que ens serveix per estirar
lleument les cames. Tornem just per la processó de la litúrgia de la paraula on
un diaca sosté un impressionant leccionari. Es llegeix l’inici de l’evangeli de
sant Joan en rus, en alguna llengua eslava que no identifiquem, en hebreu i en
anglès.
Segueix la processó
d’ofrenes. Tot acompanyat per les proclames dels dos diaques que es van
alternant, i les llarguíssimes respostes cantades de les monges que, també
dretes tota l’estona, omplen la nau de sintonies beatífiques. Captem que els
fidels abaixen el cap fent més silenci del compte. Suposem que és el moment de
la consagració i els imitem.

Aquest moviment ajuda a
desentumir les cames i el final de la celebració és a prop. Després de la
benedicció final, ens acostem a venerar la creu platejada que sosté un prevere
i anem a un altre prevere que ens ofereix un mos de pa beneit. Són les 4
tocades que sortim de l’església sabent que encara queda la benedicció dels
cistells amb pastissos i embotits que les famílies menjaran per dinar, i les
corresponents salutacions pasquals.
Final al Sant Sepulcre
Tornem al convent per la
ciutat vella, fent de nou la Via Dolorosa. Ara sí que ja no veiem quasi ningú
pel carrer. A prop del Sant Sepulcre se’ns acut donar-hi una ullada perquè
l’imaginem solitari i amarat d’aquell silenci vibrant i olor a encens que
deixen les celebracions solemnes. L’esplanada de l’entrada està buida i entrem
pensant que l’interior estarà igual, però veiem els seminaristes, el patriarca
i un bon nombre de preveres armenis en plena processó al voltant del sepulcre
fins a situar-se al seu davant amb els cants potents que els caracteritzen.
Darrera, esperant que acabin els armenis, hi ha la processó dels coptes, més
desgavellada, però cantant ben fort per compensar la seva debilitat numèrica.
L’escena ens sembla divertida i la vivim com la cirereta espiritual que culmina
el pastis pasqual que hem assaborit aquesta nit amb els etíops i russos.
Tornem al convent feliços d’haver assaborit tantes celebracions. En totes ens hem sentit com si fóssim a casa. A 2/4 de 6 ens fiquem al llit. ¾Crist ha ressuscitat! Veritablement ha ressuscitat!¾ en diem en rus i emocionats.
Tornem al convent feliços d’haver assaborit tantes celebracions. En totes ens hem sentit com si fóssim a casa. A 2/4 de 6 ens fiquem al llit. ¾Crist ha ressuscitat! Veritablement ha ressuscitat!¾ en diem en rus i emocionats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada