Diumenge XXIX, 19 d’octubre de 2014
AUREUS d'August Cèsar |
Is 45, 1.4-6/Sñ 95/1 Te 1,1-5b/Mt 22, 15-21
“Mestre,
sabem que dieu sempre la veritat, i que ensenyeu de debò els camins de Déu,
sense mirament per ningú, sigui qui sigui, ja que no obreu per complaure els
homes. Digueu-nos, doncs, què penseu d’això?: És lícit o no de pagar tribut al
Cèsar?”
Amb aquesta introducció a la seva capciosa
pregunta fariseus i herodians, dos partits del temps de Jesús que no podien ser
més contraris entre ells que les esquerres i les dretes més extremes, ja s’estaven
exposant a què Jesús els donés una resposta que fos veritable, que mostrés
clarament els camins de Déu, i que certament no aniria pas a complaure aquells
homes en les seves mesquineses de partit. Era una pregunta trampa. Si Jesús contestava
que sí, que calia pagar el tribut, l’acusarien de col·laboracionista amb els
romans opressors; si deia que no, el podrien titllar d’incitador de masses i
pertorbador de la pax romana de què
gaudien. Volien matar-lo i prou. No importava, de fet, la resposta a la
pregunta. Importava comprometre’l a qualsevol preu.
“Hipòcrites,
¿per què proveu de comprometre’m? Ensenyeu-me la moneda del tribut”. Ells li
ensenyaren una moneda romana, i Jesús els preguntà: “¿De qui és aquesta figura
i el nom que hi ha escrit?” Li diuen: “Del Cèsar”. Jesús els respon: “Doncs, retorneu al Cèsar això que és del
Cèsar, i a Déu, allò que és de Déu”. Jesús s’adona de la trampa.
Però sap retornar la pilota tocant el problema de fons. El problema de fons no
és si cal pagar tribut o no. Això forma part de la manera en què els homes ens
administrem en el nostre dia a dia. Ben cert, però, que hi ha una manera
cristiana de pensar en l’altre, una manera cristiana d’administrar els béns perquè
mai no siguin patrimoni d’uns pocs, dels Cèsars, dels Caudillos, dels cacics,
poseu el nom que vulgueu, en fi, d’aquells que es creuen que són els amos del
món perquè tenen poder i diners per poder comprar tothom. No, el problema de
fons és que aquella gent que tenia sempre a flor de llavis el Nom de Déu en les
seves pregàries i en les seves reunions s’havien venut a aquests senyors de
poca-solta, oblidant veritablement qui era el Senyor i què era el que Ell
també, amb una autoritat major, però sense forçar mai ningú, demanava. Com si a
través de Jesús Déu estigués dient (dient-nos): “Si sóc el teu Senyor, com m’ho
demostres?”
Per això em sembla bonica la intuïció que un
caputxí del s. XVII, fra Llorenç de
Bríndisi (1559-1619), té quan comenta aquest text: Hem estat creats a imatge i semblança de Déu. Ets home, ¡oh, cristià!
Ets la moneda del tresor diví, una moneda que porta el segell i la inscripció
de l’emperador diví. Per tant, pregunto amb Crist: “¿De qui és aquesta imatge i
aquesta inscripció?” Tu respons: “De Déu”. I
jo et contesto: “¿Per què, doncs, no dónes a Déu el que és seu?”
Avui tampoc jo no parlo als qui no creuen. Ells
ja han escollit el seu senyor. Parlo a tots vosaltres que m’escolteu avui aquí,
a l’església com a les vostres cases, als hospitals, a les residències per
mitjà de la ràdio, als qui juntament confessem amb fe, esperança i caritat que
som fills d’un mateix Pare. Als qui creiem que Déu ens ha creat, ens ha salvat
i ens acompanya en cada situació de la nostra vida. Per què, doncs, no dónes a Déu el
que és seu? Per què no li oferim tot el que som, si tot el que som és
seu? Fem-ho i trobarem el repòs i l’alegria que només Ell ens pot donar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada