Els apòstols i Jaume, el germà del Senyor, són les
figures que definien el criteri eclesial sobre el compliment de la Torà pels
germans gentils. Els Fets dels Apòstols
expliquen que els ancians i els apòstols es reuniren a Jerusalem per estudiar
aquesta qüestió, determinant que els gentils estaven exempts de la circumcisió
i de complir la Torà, mentre els seguidors de Jesús de matriu jueva la
continuaven observant com ens mostra l’episodi paulí escrit en la carta als
Gàlates:
Pere –secundat per Bernabé i altres creients de matriu
jueva-, renuncien a menjar amb els germans gentils d’Antioquia per l’arribada
de germans enviats per Jaume. Això ens mostra que, malgrat tots ells observessin la Torà, hi
havia matisos; o més aviat costums: els creients de Jerusalem serien més
escrupolosos a compartir la taula amb gentils; mentre Pere, Bernabé, i altres,
més itinerants, estarien més habituats a fer-ho. La presència dels
primers a Antioquia condiciona el comportament dels segons. Pau els retreu la
seva hipocresia i posa en evidència l’ambigüitat de Pere.
L’exclusió de gentils a taula determinava un classisme
entre creients jueus i gentils que Pau denuncia obertament. Serem nosaltres
capaços de fer el mateix en els nostres contextos?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada