Diumenge XXVIII,
12 d’octubre de 2014
Is 25, 6-10a/Sl
22/Fl 4, 12-14.19-20/Mt 22, 1-14
“A bodes em convides” és una frase feta de la nostra llengua que vol expressar la joia que ens produeix una proposició, normalment inesperada, que acceptem. Justament “de bodes i convits” van les lectures que la litúrgia avui ens proposa de meditar. I són unes lectures, ben cert, per meditar-les seriosament, perquè expressen, crec, l’ésser més pregon de Déu.
El llibre d’Isaïes es fa
ressò d’aquest desig de Déu de fer un convit que no només sigui per al seu
poble escollit, sinó que abasti tothom: En
aquesta muntanya, el Senyor de l’univers prepararà per a tots els pobles un
convit de plats gustosos i de vins rancis... I juntament amb la imatge del
convit, que implica comunió, amistat,
aliança (perquè de sobres ho sabem que un no seu mai a taula amb l’enemic o
amb aquell qui ens vol mal) la imatge d’una vida futura que res no podrà
deturar: Farà desaparèixer en aquesta
muntanya el vel de dol que cobreix tots els pobles, el sudari que amortalla les
nacions; engolirà per sempre la Mort. Tot plegat: una increïble promesa
d’esperança i d’alegria que anima a la joia i a la festa: Alegrem-nos i celebrem que ens
hagi salvat és el crit d’entusiasme del profeta.
En un moment donat, no sabem com ni per què, hi ha un creient que es
pren molt seriosament aquesta oferta de Déu, la rumia, la fa seva i l’expressa
en una pregària que és el Salm 22/23 que
avui hem escoltat i que recull aquestes promeses entenent que quan aquest Déu
ens convida no ho fa només de forma puntual, per a un cop i prou, sinó que és
promesa de comunió i vida per sempre:
Oh, sí! La vostra bondat i el vostre amor
m’acompanyen tota la vida, i viuré anys i més anys a la casa del Senyor. Que
és el mateix que dir: “Viuré per sempre a la teva presència, ningú no em podrà
separar mai de saber-me prop teu, ningú no em farà dubtar mai de saber que
m’acompanyes i m’assisteixes en els moments bons i ens els moments difícils,
que el teu amor no depèn del meu humor, sinó de la teva fidelitat en les
promeses”.
Jesús, a l’Evangeli, reprèn aquesta imatge del convit i la concreta:
no és un convit genèric, una festa anònima, és el casament del fill del Rei. És
una casament reial el que se celebra, per tant la festa és més grossa, la festa
té un ressò que no és el mateix d’unes noces qualssevol. La idea de l’aliança,
una aliança esponsal, que implica el
compromís íntim i profund entre unes parts que esdevenen parella i no merament “parts contractants” i que Jesús sembla
aplicar-ho entre ell mateix i el seu poble, xoca, en canvi, amb el rebuig. És
aquí on la nostra frase hauria de ressonar des del fons del nostre cor: A bodes em convides... és a dir: “És el
que desitjava des del fons del meu cor...”, “És el que de veritat sempre he
desitjat i no sabia concretar... el que intuïa sense saber expressar...”, però
sovint és també el convit que rebutgem, o que posposem per a un altre moment
més adient.
Però Déu ens segueix convidant. La nostra Eucaristia és avui la
concreció d’aquest convit. Tot és a punt i l’àpat és Jesús mateix, convertit en
l’aliment de la nostra ànima, en el vi generós de l’alegria. Entrar en comunió
amb Ell és, en certa mesura, esdevenir deixebles seus, en còmplices del seu programa de vida: en participants i comunicadors
d’aquesta vida i alegria que ens han estat donades. Sortim d’aquí avui també
com els homes i dones enviats a les cruïlles dels camins per dir a tothom que
ens vulgui escoltar: Déu també et convida
a tu!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada