Sant Alfons Maria de Liguori/Girona:
Sant Feliu, màrtir
Jr 15, 10.16-21/Sl 58/Mt 13, 44-46
No sé si
us passa a vosaltres, però a mi em passa sovint, que quan llegeixo les
paràboles (com la d’aquesta tarda o d’altres) començo amb la sensació de
saber-les de memòria, de conèixer ja què volen dir, de trobar-les poètiques,
enginyoses o què sé jo... però quan les llegeixo amb un xic més de deteniment,
per intentar voler saber què volen dir i, com avui, mirar d’explicar quelcom...
ah, això ja és una altra cosa!!!
Les
dues mini paràboles d’avui, col·locades per l’evangelista com en un mateix
paquet, les hem sentit manta vegades. Però què ens volen dir? En principi la
idea sembla molt clara: ens volen dir què passa amb el Regne del cel. I
es compara aquest amb un tresor i amb una perla de gran preu. En
temps de crisi com el que vivim entenem perfectament què suposa trobar un
tresor, trobar una perla de gran preu, és a dir, que ens toqui la loteria: haver
trobat allò de màxim valor, allò que no canviaríem per res del món, perquè és
allò que ha vingut a satisfer i a cobrir amb escreix totes les necessitats que
teníem.
Però...
la paràbola no es queda aquí. Perquè normalment quan algú troba un tresor (ho hem
vist a les pel·lícules) l’afortunat se’l queda per a ell i llestos. Com a
màxim, l’esforç que ha de fer és carregar amb allò trobat i emportar-se’l a un
lloc segur. Després ja veurem què fem i com ho invertirem això que hem guanyat.
Ara... és això el que diu Jesús a la paràbola? No. L’afortunat que troba
el tresor o troba la perla de gran preu... PAGA UN ALT PREU per fer seu allò
que ha trobat de franc: ven tot el que tenia (per comprar el camp amb el
tresor o per comprar la perla). No us sembla una inversió estranya? Trobo un
tresor i venc tot el que tinc... per quedar-me només amb el tresor? Trobo una perla i venc tot el que tinc... per
quedar-me ara amb només la perla? Ho
entenem això? Vendre’s tot el que un té és quedar-se SENSE RES MÉS QUE
ALLÒ TROBAT. Vol dir que m’he desfet de tot el que tenia, de tot allò que segurament
ja tenia un VALOR PER A MI, a canvi del que he trobat AMB UN VALOR SENS MIDA.
Però amb
la nostra ment mercantilista en seguida trobem objeccions: Si venc tot el que
tinc... no hauré de vendre immediatament la perla o una part del tresor per
poder menjar, per poder-me vestir? I si no tinc res més que el tresor o la
perla... no em passarà que hauré de revendre tot o part del que he trobat a un
preu potser menor del comprat per no morir-me de gana o de fred? En altres
paraules... guanyo alguna cosa fent això? No serà millor no complicar-me la
vida i que el tresor o la perla el compri un altre? I clar, és que si comparem
el Regne amb un negoci qualsevol... de seguida veiem que és un mal negoci i millor
fer veure que no hem trobat res. Crec que les paràboles d’avui ens revelen
també que el problema és que ho volem tot: el Regne i allò que és nostre
(o que ens pensem que és nostre!!!!)... quan el Regne (i crec que aquí
el Regne és Jesús mateix) ens ho demana tot: les forces, els béns, els
talents, tot allò que som i que tenim. No per anul·lar la nostra
personalitat, sinó per potenciar-la.
Les paraules
del profeta Jeremies ens mostren una altra cara d’aquesta realitat del Regne
que no podem oblidar. El profeta diu: Sempre que m’arribava la vostra
paraula, jo la devorava i era un goig i una delícia per al meu cor. La
Paraula de Déu i la mateixa presència de Déu esdevenen per a Jeremies font
d’alegria i força... però a quin preu? Al preu de l’amenaça i de la
marginalització entre els seus: Mai no m’he pogut asseure amb els qui es
divertien per riure en companyia d’ells. Jeremies experimentarà el rebuig i
la soledat de part dels seus. Sant Feliu, que avui celebrem dins de la nostra
diòcesi de Girona, experimentarà la persecució i la mort per confessar la seva
fe.
La
realitat del Regne és una realitat en tensió: una realitat que val la pena
de viure (és la imatge del Regne com a tresor i com a perla de gran preu) i
una realitat que no és fàcil de viure (perquè no ens estalvia les
experiències de dolor, de pèrdua, de fracàs, d’exclusió) però on el
nexe d’unió de totes dues realitats és aquest Déu que ens convida una i una
altra vegada a tornar a Ell, un Déu que ens espera, que ens estima.
Tornem
avui novament a Aquesta Font que vol saciar la nostra set de sentit, de
felicitat i d’alegria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada