“Que les esposes se
sotmetin als seus marits”, escriu sant Pau als cristians d’Efes i, per si
no queda clar, ho repeteix: “Les esposes
s’han de sotmetre en tot als marits”.
No és l’única carta paulina on s’exposa aquest criteri de
submissió esponsal: ho manifesta als corintis (1Co 14,34), als colossencs (Col
3,18) i a Timoteu (1Tm 2,1). Per tant no podem dir que es tracta d’un comentari
tangencial o anecdòtic.
Aquestes citacions paulines esdevenen un problema avui dia.
El predicador de torn, que té al davant una assemblea majoritàriament femenina,
ha de vigilar el que diu. Si és conciliador justificarà la frase dient que són
textos antics que respiren la mentalitat de l’època. Si és reivindicatiu i
feminista titllarà aquests escrits de
misògins. Si no li agrada ficar-se en camises d’onze vares passarà de puntetes
sobre el text.
Però els problemes segueixen amb el lector que proclama la
lectura a la missa, posant-se en evidència tant si és home com dona. Si és home, a casa s’haurà
de sentir el retret. Si es dona, les estratègies són vàries: algunes han ratllat
prèviament aquestes frases del leccionari perquè el lector o lectora les ometi,
altres s’ofereixen expressament a llegir i canvien el “sotmetre” per “estimar”,
altres que han llegit el text fidelment es retiren avergonyides
després del que han proclamat.
Amb tot, aquestes proclames paulines tan inexcusables en els
nostres temps, són absolutament excusables en aquells orígens de les comunitats
cristianes on les dones, casades o no, tenien el seu paper i fins i tot el seu
protagonisme dins les comunitats. La nova organització de seguidors de Jesús
donava als seus membres –sobretot a les dones, però també als esclaus- una
llibertat d’expressió i d’actuació que els era negada en la vida familiar i
social.
Això provocaria
conflictes amb els marits o familiars no creients, i escandalitzaria a l'entorn social, suscitant que aquelles comunitats
cristianes fossin criticades per alterar els costums. Els
escrits paulins, sempre preocupats per la conciliació comunitària i
extracomunitària, volen harmonitzar tal desequilibri amb aquests consells
diguem-ne “conservadors”.
Però donem la volta a l’exhortació que les dones se sotmetin
als seus marits. ¿Calia dir això en una societat on l’esposa vivia totalment supeditada
al marit? No era quelcom evident i inqüestionable? No calia dir-ho, més aviat,
en un espai on això havia perdut vigència o, al menys, on les dones tenien
veu i opinió?
Som conscients que dient això ens posem en la boca del llop
perquè la pregunta és immediata: Què se n’ha fet d’aquells orígens on les dones
tenien el seu paper dins les comunitats cristianes? La resposta que se’ns acut
és la següent: a la mesura que el cristianisme s’anà institucionalitzant assumí
progressivament els costums socials tradicionals, entre ells la preeminència
masculina.
Preferim aquesta resposta frustrant que desqualificar amb
desdeny uns textos que són la base teològica i espiritual de la nostra
identitat cristiana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada