La gent, admirada, deia: “No s’havia vist mai res de
semblant a Israel” (Mt 9, 33). Aquest comentari de la
gent es troba just després d’un exorcisme que Jesús fa a un mut endimoniat. En
principi, sembla que el que admira la gent és el poder de Jesús sobre els
dimonis. Però, si ens ho parem a pensar, també podrien estar sorpresos pel
mateix fet de la possessió. Perquè, si no m’equivoco, en tot l’Antic Testament,
és a dir, en tota la història d’Israel, no hi ha cap referència a aquest
fenomen. Almenys jo he estat incapaç de recordar cap cas d’exorcisme, ni de
possessió, ni que se’n parli en els llibres de la Llei , tan detallistes quan es
tracta de malalties de la pell o altres. La sorpresa, doncs, és que a
l’evangeli el fenomen de la possessió no sols aparegui, sinó que ho faci
contínuament fins al punt que mossèn Ballarín pugui dir, amb el seu to festiu,
que, a l’evangeli de sant Marc, Jesús fa
feina d’autèntic “espiadimonis”.
Una primera
impressió, doncs, és que l’arribada de Jesús al món sembla provocar una reacció
enèrgica de les forces del mal. I després cal constatar el que ja deia C.S.
Lewis a Mere Christianity: el Nou
Testament va ple de la convicció que hi ha un poder dolent, obscur i
intel·ligent que domina el món. De fet, en el relat de les temptacions, el
propi diable manifesta aquesta convicció: Et
donaré tota l’autoritat i la glòria d’aquests reialmes: me l’han confiada a mi,
i jo la dono a qui vull (Lc 4, 6). Des d’aquesta perspectiva, Lewis diu que
els creients venim a ser una mena de grup sabotejador reunit entorn de Jesús
per treballar contra aquest mal que sembla regir la història humana.
Però, aleshores, és
que a l’Antic Testament no hi és aquest mal? Sí, però té una altra estratègia.
El gran problema de l’Antic Testament és la idolatria, el culte als falsos
déus. Relats com el del rei Acab i la pèrfida reina Jezabel, al primer llibre
dels Reis, ens posen en evidència com donar culte als déus falsos acaba
generant un comportament prepotent, violent i criminal. L’estratègia del mal a
l’Antic Testament sembla ser aquesta: fer-se adorar, i, d’aquesta manera,
acabar plasmant-se en la vida dels seus adoradors.
Als Evangelis,
l’estratègia sembla haver canviat. De cop i volta, com si haguessin baixat de
rang, els dimonis ja no volen ser adorats, sinó que es dediquen a atacar
persones individuals. Penso que aquesta proliferació de possessions al voltant
de Jesús, en el fons, el que vol és temptar el propi Jesús, obligar-lo a
manifestar el seu poder per tal que acabi assumint-lo com un instrument normal
d’imposició del Regne esperat. Jesús no cedirà a la temptació. A Getsemaní
aturarà la resistència armada dels deixebles i a la creu no baixarà. Jesús
haurà fet servir el seu poder per alliberar els endimoniats, però no per
salvar-se a si mateix ni per imposar la seva autoritat al món.
I ara? Quina és
l’estratègia del mal, ara? Joan Sales, a la seva novel·la El vent de la nit, posa en boca del
personatge Juli Soleràs, en el front de guerra el 1939, una versió de la
història d’Europa a partir dels pecats capitals: Tots aquests romanços, revolució feudal, revolució burgesa, revolució
proletària... ¡falòrnies! No hi ha res de tot això; només hi ha passions. En
lloc de noblesa posa orgull; en lloc de burgesia, avarícia; en lloc de proletariat,
enveja. (...) Però ara ja es trama una nova revolució; la nova passió ja apunta
a l’horitzó de la història i el seu nom és luxúria. Tothom es prepara a
alliberar-se dels seus complexos!
No està mal trobat.
Som ja dues o potser tres generacions que creixem envoltats d’imatges i
històries que tenen sempre per centre la referència a la sexualitat. I amb la
luxúria, ha anat aparellada la gula del nostre consumisme. Sembla com si el mal
estigués somiant ara en personatges que es puguin estar hores davant de la
televisió canviant de canal i xupant el màxim de propaganda possible (tota ella
plena de referències més o menys explícites a la sexualitat), amb una voluntat
cada vegada més feble per dir que no als propis capricis, instints i
tendències. Tot i això, m’atreviria a suggerir que apunta ja potser una nova
realitat, la revolució de la mandra, del que els Pares del Desert en deien l’accídia, la desídia del qui no surt mai
a l’encontre de l’altre sinó que està permanentment enganxat a la pantalla d’un
mòbil o d’un ordinador.
Si el mal té
intel·ligència, és bo que en siguem conscients. Si en el camí del bé ja ens
adonem que caminem més aviat insegurs, més alerta hem d’anar encara si sabem
que algú ens vol fer la traveta. De fet, la traducció catalana ens ho amaga una
mica en parlar de qualsevol mal, però
el parenostre acaba clarament dient allibereu-nos
del Maligne. Sí, com Israel era esclau del Faraó a Egipte, nosaltres som
esclaus d’aquesta intel·ligència del mal. Però fins i tot ella es troba superada
al final per una Providència superior, en la qual podem confiar i que té el
poder, si així ho volem, de conduir-nos pel desert cap a la llibertat.
Homilia de fra Eduard en el XIV dimarts de durant l'any
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada