"Les autoritats es reien de Jesús";
"Els soldats també se'n burlaven"; "Un dels criminals penjats a
la creu l'insultava". Aquest és
l'entorn ambiental que rodejava Jesús a la creu segons ens indica l'evangelista
Lluc. Pensem per un moment, com reaccionaríem un d'aquests dies que ens
aixequem amb el peu esquerra si el nostre cap se'n rigués de nosaltres, seguidament
algú amb galons ens fes burla, i per rematar-ho un qualsevol ens insultés i ens
vingués amb exigències.
Tornant a Jesús, la seva
resposta a aquests menyspreus és increïble: Jesús calla, no respon, no diu res!
Qui de nosaltres és capaç de callar quan en un mal moment se sent repetidament ultratjat?
Potser podríem aguantar un embat mossegant-nos ben fort la llengua, però tres?
Jesús no només aguanta
l'embat en un moment crític sinó que és capaç de mostrar-se receptiu amb el company
que està morint-se al seu costat quan li diu: "Jesús, recordeu-vos de mi quan arribeu al vostre Regne". Ara
sí que respon, ara sí que parla perquè l'interlocutor se li adreça de tu a tu, no
de dalt a baix com li feien els altres. La seva resposta és definitiva: "T'ho dic amb tota veritat, avui seràs amb
mi al paradís".
"Jesús, recordeu-vos de mi quan arribeu al vostre Regne" és la
manera de parlar-li a Jesús, des de la sintonia, des de l'empatia, des de la
reconeixença de qui és. Les rialles, burles, insults i àdhuc exigències no
només no arriben enlloc, sinó que no mereixen resposta.
En la primera lectura hem
escoltat com les tribus d'Israel i els ancians del poble s'acosten a David
reconeixent els seus mèrits i demanant-li un pacte que els asseguri la seva
protecció i ajut. En l'evangeli passa el mateix amb el bon lladre que reconeix
la reialesa de Jesús precisament clavat a la creu, i li demana protecció i
ajut.
Jesucrist és un rei atípic, que actualment
segueix present enmig dels crucificats, és a dir, dels bandejats, dels
exclosos, dels qui tothom s'atreveix amb ells, vivint en la pròpia pell els
mateixos ultratges. Però aquesta discreció no manlleva la seva grandesa, la
seva reialesa, primer sabent callar, i segon portant al paradís aquell qui li
ho demana amb honestedat. La petició del bon lladre, que la tradició cristiana
apòcrifa l'anomena Dimas, també pot ser la nostra petició: "Jesús, recordeu-vos de mi quan arribeu al
vostre Regne", que ja hi heu arribat!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada