1 de maig de 2016
Ac 15, 1-2.22-29/Sl 66/Ap 21, 10-14.22-23/Jn 14, 23-29
No hi ha
cosa pitjor que perdre la memòria, ja sigui col·lectiva com personal. Perdre la
memòria col·lectiva significa
oblidar els orígens, la identitat, allò que construeix l’ànima d’un poble, tot allò que ha anat bastint durant segles un
tarannà, una manera de fer, una cultura... Malament rai, però, quan l’exercici
de recuperació del que en diuen ara memòria
històrica només significa treure del passat allò que ha ferit, allò que ha
creat divisió i emprar-lo políticament per això: per a dividir, per a cercar
culpables, i això perquè només es recupera la memòria d’una part, o el que convé
i no allò que, revisat, comprès i après, permet donar passos endavant i mirar
de no tornar a repetir veritables horrors. Perdre la memòria personal ja sabem què pot significar si hem tingut l’ocasió
de visitar algun centre de gent gran o ens ha tocat de prop amb un familiar: significa
esdevenir una persona feble i totalment dependent d’altre per a tot.
Curiosament
allò que s’esdevé en el camp de la vida corrent, també ho és en la vida
espiritual. És per això, penso, que l’Evangelista Joan ens transmet un gran
discurs de comiat de Jesús (Jn 13-17) en el marc del darrer sopar amb els seus
deixebles. I en el fragment que la litúrgia avui ens proposa per fer nostra tenim
aquest relat on Jesús fa referència també a la memòria com sabent que sense
aquesta el creient pot ser portat allà on no voldria i esdevenir depenent de forces
que el volen sotmetre sense pietat a d’altres maneres de fer que no són les de
Jesús. Aquesta tendència a allunyar-nos del centre, del Cep Veritable, és molt
natural, ens surt sense gaires problemes. Imagino que per això els nostres
germans de l’església d’Orient, emmirallant-se en passatges com el d’avui,
donen molta importància en la vida cristiana al que anomenen memoria Dei que és l’actualització de la
presència de Déu en el meu viure quotidià reforçat pel record d’allò que Ell ha
fet, fa i vol fer amb mi des del dia mateix del meu baptisme.
En el text
d’avui Jesús vincula la inhabitació de la Trinitat sencera (el famós fer estatge i sojorn de què parla sovint
Sant Francesc) en l’ànima del creient a un amor pràctic. No podem oblidar que
la nostra religió és bàsicament,
fonamentalment, una relació que ha de ser
cultivada, igual que fem amb les nostres amistats més properes. Si com diu
la saviesa popular el movimiento se
demuestra andando, per a l’Evangelista Joan, la fe es demostra creient, estimant Déu no amb paraules sinó amb
fets: Qui m’estima farà cas del que jo dic, diu Jesús, el meu Pare l’estimarà i vindrem a viure amb
ell. Jesús, que coneix la
nostra feblesa, no ens vol deixar orfes ni desemparats i promet l’enviament del
Defensor (també sap que els seus tindran problemes), l’Esperit Sant que el Pare enviarà en
nom meu, diu Jesús, aleshores Aquest us farà recordar tot el que us he dit i us ho farà entendre.
Anem acabant
el temps pasqual i l’Església vol que comencem a mirar cap Aquell que ara i
aquí fa possible que la nostra trobada no
sigui la d’un club social, sinó
una celebració; que les nostres pregàries no
siguin un parlar per parlar, sinó
veritables intercessions davant Déu per al món, per als qui estimem o per als
qui ens odien; que no llegim només unes
lectures edificants ni prenem una
mica de pa i vi, sinó que sigui el
mateix Jesús qui ens parli a través de la Seva Paraula proclamada i vingui a
nosaltres pel Sagrament de l’Eucaristia com a veritable aliment de la nostra
ànima. L’Església vol que aquests darrers dies de Pasqua mirem vers l’Esperit
Sant, l’Esperit de Jesús, l’Esperit enviat del Pare que habita en nosaltres des
del baptisme, que ens ha fet fills adoptius del Pare i ens fa cridar, com deia
Sant Pau, Abbà, Pare! Sí, ja no estem
sols, ni mai no ho estarem, perquè Ell ens ho recorda tot.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada