12 de
febrer de 2016
Commemoració de Santa Eulàlia de
Barcelona
Is 58, 1-9a/Sl 50/Mt 9, 14-15
Prou ho
sabem: hi ha dejunis i dejunis, tant avui dia com a l’antigor. Hi ha el dejuni recomanat per motius de salut o
d’estètica (dictat pel metge, per la moda o per nosaltres mateixos que volem
veure’ns més guapos, més saludables); hi ha el dejuni regulat per motius religiosos i que es dóna a l’islam, al
budisme, al judaisme, a moltes cultures i que externament superen el dejuni
cristià o el fan molt semblant.
Dins del
dejuni practicat en una determinada creença també ho sabem: hi ha qui el
practica pietosament i qui ho fa quedant-se només amb la forma externa prescrita.
Isaïes, rebent una Paraula que entén de Déu mateix, es revolta contra aquells
que són formalment impecables a l’hora de fer els seus dejunis desemmascarant,
però, les intencions que hi ha al darrera. Per això, quan en temps del profeta
la gent s’exclama dient: Per què no feu
cas dels nostres dejunis, i us passen per alt les nostres súpliques? Reben
de Déu una resposta clara i contundent: És
perquè els dies de dejuni només us preocupeu dels vostres interessos, i feu
treballar més durament els vostres obrers; perquè passeu el dejuni pledejant i
barallant-vos i donant injustament cops de puny. Han perdut el nord i Déu
els crida a un dejuni que tingui present l’altre (el presoner, l’afamat, el
pobre...) i aquest com a germà.
Però en
l’Evangeli tenim una novetat. A la pregunta dels deixebles de Joan de Per què els vostres deixebles no dejunen,
com ho fem nosaltres i els fariseus? Jesús no respon carregant-se aquest
dejuni (per a nosaltres avui és massa fàcil carregar-nos sempre allò que fan
els altres perquè és diferent del que jo faig), sinó posant com a fonament del
dejuni cristià no una norma, no un imperatiu, sinó una persona: ELL MATEIX.
La resposta
de Jesús sona enigmàtica: Estaria bé que
els convidats a un casament dejunessin mentre tenen el nuvi amb ells? Ja vindrà
el dia que els serà pres, i llavors sí que dejunaran. Jesús pren una imatge
clàssica del judaisme per referir-se a Déu, la de l’Espòs, tot aplicant-se-la a Ell mateix. Mentre físicament hi és present entre els seus el dejuni no té sentit. Hom
es demana què van veure aquests primers deixebles en Jesús perquè algunes
d’aquestes pràctiques, com el dejuni, les deixessin de practicar. Però Jesús
anuncia per endavant que arribarà un dia en què físicament l’Espòs no hi serà, el temps de l’Església. El temps de
viure en Crist per la fe, en la fe i des de la fe. El temps de saber Jesús
present, però esperant-ne la plenitud. Des d’aleshores els cristians dejunen,
però el dejuni té Jesús en el centre, és Ell la fita i qui l’omple de sentit.
Així l’Església, cos de Crist, practicant-lo es fa solidària dels patiments de
Crist, els assumeix i, tot assumint-los, intenta assumir els patiments de la
humanitat sencera per portar l’amor i la tendresa de Déu a la humanitat
sencera. Però també el dejuni té la fita d’anar fent morir en nosaltres tot
allò que ens esclavitza, tot allò que ens obstaculitza, en el nostre camí per
ser com Jesús, per tenir els seus sentiments, perquè la nostra voluntat s’assembli
cada cop més a la Seva, una voluntat tota sotmesa a la voluntat del Pare.
Hi ha
dejunis i dejunis. En la Quaresma em quedo amb el dejuni cristià.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada