Dijous,
1 de gener de 2015
Solemnitat
de la Mare de Déu
Nm
6, 22-27/Sl 66/Ga 4, 4-7/Lc 2, 16-21
Passats vuit
dies, quan hagueren de circumcidar-lo, li posaren el nom de Jesús; era el nom
que havia indicat l’àngel abans que el concebés la seva mare.
Amb aquestes paraules acaba l’Evangeli que hem
sentit proclamar avui i, amb elles, l’Octava de Nadal que hem estat celebrant
com si cada dia fos Nadal.
Efectivament, era el costum jueu, que passats vuit dies del naixement tot nen
havia de ser circumcidat i se l’imposava el nom. Jesús, nascut dins d’una
família descendent de la casa de David, jueva en la seva pràctica i costums, no
podia ser menys. La seva família no podia ni volia passar per alt aquest
manament del Senyor que ja trobem al llibre del Gènesi quan Abraham va
circumcidar tots els homes de la seva casa com un senyal perpetu i irrevocable sobre
la pròpia pell de l’aliança entre ell i la seva descendència amb Déu.
Que el Nen Jesús sigui circumcidat és recordar-nos
novament avui, a tu i a mi, la seva humanitat. Recordar-nos que no celebrem una
quimera, un mite llunyà en el temps, que no és un somni ni una bella intenció
que tenim en el nostre cor i que voldríem veure-la fer-se realitat, sinó que és
un signe ferm de què l’esperança d’alliberament d’un poble molt concret,
delimitat per unes fronteres molt concretes en temps de Jesús, s’ha fet
realitat. És recordar-nos, a tu i a mi, aquest Déu que participa de la nostra
humanitat entrant en la nostra història de la mateixa manera que qualsevol de
nosaltres entra en la història del nostre món: nu, feble, necessitat de la protecció
d’una família que el rebi, dins d’un poble concret, amb una cultura determinada,
amb una religió antiga que tendeix a la universalitat, amb un passat i obert a
un futur... COM UN DE NOSALTRES... mai no farem prou cabal del que això
significa: DÉU ES FA COM UN DE NOSALTRES. Per això els cristians ens entestem
en parlar del MISTERI DE L’ENCARNACIÓ.
Però també la imposició del Nom de Jesús i el que
aquest nom significa és recordar-nos que hi ha una paraula de benedicció que Déu vol dir i diu sobre tots i cadascun
de nosaltres. Yoshua vol dir “Déu
salva” o “Déu és salvador”. En hebreu el nom és com el carnet d’identitat del
qui ho porta, resum la seva personalitat, el que d’ell s’espera, la seva
missió, per això aquest infant és com si portés escrit al front, ben clar per a
tots i cadascú de nosaltres: EL DÉU QUE ARRIBA AL NADAL ÉS, primer de tot, UN
SALVADOR, no, certament, a l’estil dels nostres messies humans que solen voler
salvar tothom a base de cop de fuet, que s’alcen com a salvadors de la pàtria (de
qualsevol pàtria) tot esdevenint dictadors, imposant-se per la força damunt
dels altres per poder garantir bé la seva sobirania sobre tot. DÉU ÉS UN
SALVADOR, QUE ENS ARRIBA NU I A L’ABAST DE TOTHOM, especialment pels pobres i
necessitats.
És així com comencem el nostre Any Nou els
cristians: rebent una paraula de benedicció, d’un Déu que “parla bé” de
nosaltres i ens beneeix com hem sentit a la primera lectura. Era l’obligació del
summe sacerdot i els seus fills tenir sempre una paraula de benedicció per al
poble. La pregunta amb la qual podem començar l’any és aquesta: tinc jo també una bona paraula per al món
que m’envolta? Déu la té, malgrat tot el que veiem, perquè Déu té una
paraula que vol ser salvació, sentit. I una altra pregunta que va parella a
aquesta: sóc jo una benedicció per als
qui m’envolten? Perquè, en certa manera, tots els batejats en Jesús és com
si portéssim també el Seu Nom i això hauria de configurar la nostra existència.
Fem, enguany, com Maria, després de tanta festa, celebració, feina perquè tot
quedi bé..., un temps per a nosaltres i Déu, un temps per fer com Maria: conservar tots els records sobre Jesús en
el nostre cor i meditar-los perquè donin fruit durant l’any que acabem
d’estrenar. MOLT BON ANY A TOTS!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada