Fa un any, quan encara no havia renunciat Benet XVI al seu pontificat,
més o menys per aquestes dates va publicar la tercera part del seu llibre sobre
Jesús. En aquest llibre hi ha una frase que diu: “En els evangelis on es narra
el naixement de Jesús no hi consta la presència ni del bou ni de la mula”.
Aquesta afirmació va portar un gran enrenou en els mitjans de comunicació i de
la xarxa. Alguns, falsament escandalitzats, es preguntaven com el Papa es
preocupava per aquestes coses trencant una tradició tant arrelada i d’altres, la
majoria, feien burla i broma i tota classe d’acudits. I lògicament sense haver
llegit el text.
Acabem de llegir el
text evangèlic a què es referia el Papa Benet. I com hem escoltat, en el text
no hi consta la presència ni del bou ni de la mula. Però, també és cert que a l’evangeli
diu que Jesús va ser posat en una menjadora, per tant, en un estable. En el
segle VI, en un escrit que es fa ressò de tradicions més antigues que podrien
remuntar fins el segle II, es parla del bou i de la mula. I per què aquesta
referència al bou i a la mula si en els evangelis no hi és? Perquè els creients veien en el text evangèlic
una referència al capítol segon del profeta Isaïes que diu: “El bou coneix el seu
propietari i l’ase l’estable del seu amo; però Israel no em coneix”.
Per tant, en
l’estable, on va néixer Jesús, com en tot estable, hi havia animals i, segons
els evangelis apòcrifs, hi havia el bou i la mula que per a ells feia
referència al text d’Isaïes i els recordava una absència molt important i que
no era la dels animals. El problema no és l’absència del bou o de la mula. Els
grans absents som nosaltres. Som nosaltres els qui no hi érem. I encara ara no
hi som. Això és el que volia subratllar aquesta tradició: que la natura i els
animals acolliren el Salvador, que el bou i la mula, com diu Isaïes, coneixen
el seu amo; però en canvi nosaltres no.
Nosaltres no hi som
i Déu s’ha apropat. I s’ha apropat per quedar-s’hi. S’ha apropat, s’ha fet un
de nosaltres per ser, com diu Isaïes, la llum que resplendeix per als qui viuen
en la foscor. O com diu l’Evangeli: “La glòria del Senyor els envoltà de llum”.
Ha vingut, com diu Pau, per alliberar-nos de l’esclavatge, per deixar-nos nets.
“S’ha revelat
l’amor de Déu”, diu Pau, que ens cerca, que ens aplega en el seu Principat on
la pau no tindrà fi. On “el llop conviurà amb l’anyell, la pantera jaurà amb el
cabrit, el vedell i el lleó pasturaran junts i un nen els pasturarà”. Però
nosaltres no hi som. Anem dispersos, preocupats per moltes coses i oblidant
l’única necessària.
Nosaltres no hi
som. I aquest és el problema de les llars: l’absència. Potser absències
justificades, però aquest no ser-hi fa de les cases un simple espai, però no
una llar. Nosaltres no hi som. I aquest és el problema de l’Església, que en lloc
de ser una fraternitat viva és un local on es fan activitats. Nosaltres no hi
som i aquest és el desgavell social que vivim. Tancats. Nosaltres no hi som ni
en nosaltres mateixos. Deixem el nostre obrar en mans d’automatismes fets de tòpics,
necessitats artificials i consignes no digerides. No dirigim les nostres vides.
Però encara que
nosaltres no hi siguem, Ell sí que hi és. Aquest és el missatge d’avui, de
Nadal. Ell és en mi i em crida suscitant en mi una nostàlgia infinita. Ell està
amb nosaltres creant set de tendresa, de proximitat, de compassió. Arbora en
els nostres cors desigs de fraternitat. I a nosaltres, que no som ni en
nosaltres mateixos, Ell ens crida, truca a la porta i demana seure a taula amb
mi.
I quan nosaltres hi
som no volem que Ell hi sigui. Volem fer un Nadal sense Jesús, un pessebre
sense cova, una festa sense motiu. Però Ell hi és i el món sabrà de la seva
presència no gràcies a la política, ni per pressions, ni per la força, sinó
gràcies a nosaltres, els creients. La nostra vida i la nostra paraula ha de ser
una proclamació no simplement d’esperança, sinó sobretot del motiu on recolza i
neix la raó d’esperar i confiar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada