En el començament del darrer llibre d’Albert Sánchez Piñol, Victus, el protagonista és en un castell francès en el segle XVIII on està
aprenent a ser enginyer per mitjà d’una pedagogia dura i contundent. Una de les
coses que més se li demana és que estigui atent. Que sàpiga veure i descriure
al detall tot el que hi ha al seu entorn, siguin objectes o persones. En un
moment determinat el mestre li demana: “Com són les sivelles de les meves
sabates?”. El protagonista primer intenta mirar de reüll, però el mestre li ho
impedeix. Després de fer diferents esforços de memòria ha de confessar que no
sap com són les sivelles de les sabates del seu mestre. Davant d’aquesta
confessió aquell li diu: “Les meves sabates no porten sivella”. En canvi, quan
més endavant, passat el temps, el mestre li pregunta que descrigui el que hi ha
darrera d’ell, a cinquanta metres lluny, el protagonista respon amb tota
claredat: “Una dona passeja i agafa flors” i descriu amb tota classe de detalls
com és la noia i què feia poc temps abans. De fet era la dona de la que estava
enamorat. L’instructor li diu: “Te n’adones? Quan volem, estem atents”, i una
mica més endavant li diu: “Si vols ser enginyer has d’estar sempre atent i, per
estar sempre atents, t’has d’enamorar de la realitat”.
Enamorar-se de la realitat, del món tal com és? És possible això? Déu
mira la realitat, el món, amb total intensitat, res li passa per alt i malgrat
tot el salmista pot dir: “Que el Senyor giri cap a tu la seva mirada i et doni
la pau”. Aquesta mirada a qui no se li escapa res, és una mirada lluminosa, que
il·lumina i dóna pau. És la mirada d’Algú que estima, d’un enamorat. Però Déu
pot estar enamorat de tot el que és i passa en el nostre món?
Segons l’Evangeli de sant Joan la paraula “món” té tres sentits. Un
primer sentit és el que es troba en el pròleg de l’Evangeli, al capítol primer,
on “món” és tot allò creat que deu la seva existència a la Paraula eterna de
Déu. El món és obra de Déu, per tant, bo i està sostingut per la mateixa Paraula
que li deu l’existència. Déu l’estima i el sosté.
El segon sentit de la paraula “món” es troba en el capítol tercer de
l’Evangeli de Joan, que diu: “Déu ha estimat tant el món que ha donat el seu
Fill unigènit”. Aquí “món” són els homes, la humanitat. Aquí no sols Déu els
crea i els sosté, sinó que “aquell qui era la Paraula es va fer carn i plantà
entre nosaltres el seu tabernacle”, “perquè tinguem vida i en tinguem a desdir”
i per això Déu arribarà a donar la vida.
Hi ha un tercer sentit de la paraula “món”, també en el mateix Evangeli.
Diu així: “Si el món us odia, sapigueu que m’ha odiat a mi primer”. En aquest
tercer sentit “món” és allò que s’oposa a Déu. És aquesta teranyina que hem
teixit entre tots i contra tots que ens té presoners, ens aïlla perquè ens fa
desconfiar els uns dels altres. Aquí podríem dir que Déu lluita en contra
d’aquest món perquè vol alliberar l’home d’ell.
Déu ha vist el món, el nostre món, a nosaltres embardissats, atrapats
pel món inhumà que ens hem construït, però ens ha mirat amb ulls d’enamorat.
Sap de les nostres pors, de les nostres esperances i s’ha quedat amb nosaltres,
és l’Emmanuel, el Déu-amb-nosaltres. Ens vol salvar del món que hem construït nosaltres mateixos i
que s’oposa a la nostra llibertat, a la vida, a Ell.
El Senyor vol que aprenguem a mirar, que no anem pel món com talps o
zombis, sinó mirant, veient-hi. Però que sapiguem mirar com Ell, que tinguem
els seus ulls d’enamorat, que uns ulls que s’enamorin del món. És fàcil admirar
la natura i fins idealitzar-la. Però què difícil és enamorar-se i encara menys
estimar el nostre món humà. Què difícil és enamorar-se de la realitat
quotidiana en la que vivim. Ens és difícil veure el món que Déu vol dins el món
que hem teixit i malmès. Però cal fer-ho, cal enamorar-se, tenir els ulls plens
de tendresa i confiança com els de Maria que “conservava tots aquests records
en el seu cor i els meditava”.
Hauríem de guardar els records d’aquest any que hem acabat i que la
mirada del Déu enamorat il·lumini els nostres records difícils i tèrbols. I amb
la nostra mirada en la seva mirada anar mirant rostres, fets, ocasions
perdudes... amb la mateixa atenció que demanava el mestre del castell francès
al protagonista de la novel·la. Veure’ns amb els ulls enamorats de Déu, aquesta
mirada lluminosa que no passa per alt cap detall, que sap totes les nostres
defallences i incoherències, però que s’ha quedat amb nosaltres. Per això vol
que participem del seu enamorament i amb ulls atents sapiguem veure amb una
mirada clara i lluminosa, no feta d’ignorància o ingènua, sinó forjada per la
fe i l’esperança, el món de Déu que nia, viu, lluminós, ple de força i
esperança dins la presó que hem construït de desconfiança i rutina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada