Sir
24, 1-2.8-12/Sl 147/Ef 1, 3-6.15-18/Jn 1, 1-18
Una de les experiències que vaig tenir en viure a
Jerusalem va ser l’oportunitat de conèixer el que se’n diu una khaima. Si bé és cert que, per exemple,
a un lloc proper a Betlem que es diu el Camp
dels Pastors hi ha una khaima enorme
transformada en un restaurant fix de menjar palestinenc (molt bo, per cert!),
la khaima de veritat és la típica
tenda emprada pels nòmades i beduïns a les zones desèrtiques del país.
La khaima
pot tenir diferents mesures però ha de tenir tres característiques: que sigui
lleugera, resistent als vendavals del desert i fàcil de muntar. Per què, ens
podem preguntar? Doncs, perquè justament en ser les vivendes típiques dels
beduïns nòmades, cal que sigui quelcom que un pot fàcilment recollir per
traslladar-se a un altre lloc. La khaima,
podríem dir, és connatural a la itinerància dels seus habitants, és part
integrant del seu nomadisme.
I podríem dir també que són tres les finalitats
principals d’una khaima: servir de
llar, servir de refugi i ser lloc de trobada o acollida. És la llar on s’hi
aplega la família, on tots comparteixen el dia a dia de les dures jornades del
desert; és el lloc de refugi davant les inclemències del temps, tant del rigor
de la calor del dia (donant un espai d’ombra), com de les tempestes de sorra i del
fred nocturn. La khaima permet la
vida en el desert, una vida itinerant i amb el mínim de possessions, però a la
vegada una vida social i de trobada, doncs és l’espai en què es practica la
famosa hospitalitat oriental a més de permetre la reunió de les tribus i del
clan familiar.
A la Bíblia hi ha una khaima que és la més important de totes, tot i que la coneixem no
amb aquest nom àrab, sinó amb el nom de “Tabernacle” o “Tenda del Trobament”. I
és un nom que li escau, perquè és la tenda enmig del desert que Déu demana a
Moisès de construir en el més pur estil nòmada del desert: un lloc on el poble
s’hi aplegava per escoltar el que Déu
deia per boca de Moisès i el lloc on el creient es trobava amb el seu Déu per adorar-lo i oferir-li els diferents
tipus de sacrificis (depenent de les seves necessitats). Era, traduït al nostre
llenguatge, el lloc del diàleg amb Déu, el lloc de l’escolta i de la gratitud.
Tenint tot això en compte ¿podem fer-nos una idea
del que significa que l’evangelista Joan, en parlar de Jesús com la Paraula
preexistent, afirmi: El qui és la Paraula
es va fer home (literalment: carn) i plantà entre nosaltres el seu tabernacle?
Ens arriba aquesta afirmació en aquests dies que hem estat celebrant justament
el gran misteri de l’Encarnació. És suggerent saber que aquesta Paraula que
s’ha fet carn (s’ha encarnat, mai
millor dit) ha vingut a plantar la seva
tenda entre nosaltres compartint, doncs, aquesta vida itinerant, aquesta
vida passatgera que vivim tots els humans. Fent-ho així, Déu no sols es fa
present enmig nostre, no sols es fa un de nosaltres, sinó Algú que com-parteix la nostra vida, la con-viu i la com-pateix (d’aquí la seva com-passió
vers tot el gènere humà). L’interessant en l’evangeli segons sant Joan és saber
que Ell ha plantat la seva tenda amb els mateixos ressons que aquella altra
tenda, la del Trobament en el desert en dies de Moisès. Déu, a més, es fa ara
trobadís i accessible, acollidor, hospitalari...
Enlloc diu, però, que hagi aixecat la seva tenda,
sinó que per la fe sabem i creiem que un cop establert enmig nostre no és Ell
qui marxa plegant veles, sinó nosaltres que passem de llarg, sovint de
puntetes, de la seva presència. Que aquesta Eucaristia sigui per a nosaltres
aquest punt de trobada amb Ell. No deixem passar aquesta oportunitat de
començar l’any amb la seva companyia!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada