8 de gener de 2014
1 Jn 4, 7-10/Sl
71/Mc 6, 34-44
L’any 304, l’Emperador romà Dioclecià prohibia als cristians, sota
pena de mort, de posseir les Escriptures i de reunir-se els Diumenges per
celebrar l’Eucaristia. A Abitene, Tunísia, un grup de quaranta-nou cristians
van ser enxampats en plena celebració, arrestats i portats davant el jutge.
Allà es féu famós el seu testimoni: Sine Dominico non possumus: no podem viure sense reunir-nos en assemblea els
diumenges per celebrar l’Eucaristia. Ens mancarien les forces necessàries per
fer front a les dificultats quotidianes i no defallir. Què movia als
cristians d’Abitene a respondre així als seus botxins i afrontar una mort certa?
Rebem avui aquest text ja conegut de la multiplicació miraculosa dels
pans i els peixos dins del Temps de Nadal. Ho rebem quan hem escoltat, junt amb
els pastors, l’anunci de joia del naixement del Messies, el Salvador de part
d’un cor d’àngels. Amb els pastors vàrem escoltar la consigna: trobareu un infant faixat amb bolquers i
posat en una menjadora (Lc 2, 12). Rebem aquest text d’avui quan hem seguit
els mags fins a la cova i hem trobat el Nen juntament amb la seva Mare i com
els mags no hem sabut fer res més que postrar-nos davant de Jesús i retre-li
homenatge. Perquè, com ells, ja hem trobat qui buscàvem.
Així rebem aquest text de la multiplicació dels pans i els peixos d’una
manera nova, més profunda, tot contemplant el gran misteri d’aquest amor de Déu
per nosaltres que Joan mira d’explicar a la seva comunitat en la primera
lectura: L’amor és això: no som nosaltres
qui ens hem avançat a estimar Déu: ell ha estat el primer d’estimar-nos. Com
és la prova d’aquest amor? Veiem Jesús, com l’Evangeli ens narra avui, sentint compassió
per la gentada que té davant, perquè les veu com en realitat són. Ens veu també
avui a nosaltres com en realitat som: com
ovelles sense pastor. Ens veu amb la nostra vulnerabilitat. El nostre món
rebutja els febles i els vulnerables, premia els forts i els insolents... Però
Jesús no és un rei d’aquesta mena; no desespera, no ens rebutja, no ens declara
inútils a primera de canvi. Més aviat: I
es posà a instruir-los llargament. No sé si m’agrada més la versió catalana
o la castellana que diu: Y se puso a
enseñarles con calma. Perquè així segueix fent-t’ho cada cop que venim a
l’Eucaristia i escoltem la seva Paraula i combreguem del seu Cos; o cada cop
que sols alcem els ulls vers Ell en la pregària en el secret de la nostra
cambra. Jesús es pren temps, tot el que calgui, per instruir-nos, per
ensenyar-nos, perquè sap que tenim necessitat del seu ensenyament, de la seva
instrucció, de la seva saviesa. I perquè sap que necessitem alimentar-nos de
Vida es dóna Ell mateix amb el seu Cos i la seva Sang.
Potser és això el que vivien, el que experimentaven d’una manera forta
i profunda aquells cristians d’Abitene, que entenien perfectament i ho creien,
que sense reunir-se com a germans a la Taula de Jesús, sense apropar-se de nou
a la menjadora on és el Nen esperant-nos, no podien viure... I s’estimaven més
morir que renunciar a celebrar cada Diumenge la Vida. Avui Jesús segueix
volent-nos instruir, volent-nos alimentar amb el Pa de Vida, vinguem amb
confiança, només Ell pot saciar-nos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada