Dimecres
III d’Advent, 18 de desembre de 2013
Mare
de Déu de la Perseverança, patrona del noviciat
Jr
23, 5-8/Sl 71/Mt 1, 18-24
Avui hi ha a la nostra litúrgia una paraula
interessant que trobem repetida en totes dues lectures, la del profeta Jeremies
i la de l’Evangeli. És l’adjectiu “bo”. “Bo” segons la nostra traducció, perquè
la paraula original (tant hebrea com grega, respectivament) seria literalment
“just”.
En el text de Jeremies
l’adjectiu és aplicat a Déu mateix. Encara més, és aplicat d’una manera (el
geni de la llengua hebrea ho permet) que esdevé NOM PROPI de Déu i, per tant,
dins la cultura semítica ALLÒ QUE DEFINEIX DÉU, ALLÒ QUE DÉU ÉS, perquè
evidencia l’acció que Ell fa per al seu
poble: Adonai Tzidquenu (“el
Senyor és la nostra justícia”; o
potser millor: “el Senyor, el qui és
la nostra justícia”). Però la paraula hebrea és molt rica i no sols vol dir
“justícia”, sinó també “dret”, “solidaritat”, “salvació”, “alliberament”,
“triomf”, “seguretat”, “bondat”, “generositat”... Perquè Déu és tot això s’entén la nova manera de jurar que ara correrà de
boca en boca entre el poble: ja no
juraran més “per la vida del Senyor que va treure els israelites del país
d’Egipte”, sinó “per la vida del Senyor que va treure el llinatge d’Israel del
país del Nord i de tots els altres països”. Déu farà justícia al seu poble
i els promet un altre èxode amb final triomfal: una nova sortida d’arreu on són
ara bandejats, un nou alliberament tan gran i extraordinari que farà oblidar
allò que és la base de la Pasqua, la festa de les festes jueves: l’alliberament
d’Egipte, de l’opressor. Aquest és el Déu que ens ve aquest Nadal, el Déu que
esperem, un Déu que, en Jesús, es mostra com tot això i més del que som capaços
de pensar o esperar. És la realització
concreta de la gran promesa d’un Déu que per allò que és Ell mateix en
essència: justícia, bondat, amor, entra en la nostra història per capgirar-la i
omplir-la de sentit.
En l’Evangeli
de Mateu, en canvi, el mot “bo” (o “just”, com dèiem) és posat referint-se no
a Déu, sinó a un home com nosaltres: Josep. I l’evangelista explicita aquesta
bonesa-justícia del nostre personatge que no és una bondat ensucrada, sinó
pràctica i que afronta riscos: assabentat que la seva promesa està embarassada,
tot i tenir a favor seu el dret que en aquests casos l’emparava per repudiar la
dona per presumpte adulteri (amb les conseqüències de mort per lapidació de la
dona, cosa que no podem oblidar, si un judici la declarava efectivament culpable),
no ho fa. Josep pot, exercint el seu dret, destruir per sempre la vida i la
reputació de Maria; però és un home just i no ho farà. El dret, cegament
aplicat, pot ser molt injust. Josep no entén què ha passat o potser, tot i
equivocant-se, ho entén massa bé i malgrat tot decideix el trencament del
compromís en secret, sense escàndols, sense judicis ni culpabilitzacions
públiques. La nostra parella, com podeu veure, no seria mai matèria per als
nostres reality-shows que cerquen el
morbo i els plats bruts de la gent quan més airejats millor. La bonesa de Josep,
la seva justícia, el seu amor concret per Maria en suma, esdevé reflex de la
bonesa, justícia i amor de Déu mateix, qui
fa sortir el sol sobre justos i injustos.
Aquest adjectiu no és aplicat a Josep alegrement per
l’evangelista que, d’origen jueu, sap que de bo i de just només n’hi ha un: Déu
mateix. Però per a nosaltres Josep esdevé un model concret del manament Sigueu sants com jo, el Senyor, sóc sant del
Levític o Sigueu perfectes, com el vostre Pare del cel és perfecte de Jesús. Es tracta d’anar aprenent de Déu, el
Sant, per convertir-nos en agents d’aquesta santedat, d’aquesta justícia arreu.
Això, ben cert, no és una tasca fàcil, avui, que celebrem la Mare de Déu de la
Perseverança, demanem-li la seva intercessió per a què la justícia amorosa de
Déu amari tot el nostre ésser i esdevinguem un nou pessebre on Jesús faci la
seva estada cada dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada