Is
52, 7-10/Sl 97/He 1, 1-6/Jn 1,1-18
Feu que
participem de la divinitat d’aquell que es dignà a compartir la nostra condició
humana. Això,
que en començar la nostra Eucaristia hem demanat en la pregària Col·lecta (pregària que vol recollir en uns mots tot el
sentit de la nostra celebració avui), és el mateix que el sacerdot diu en
secret en el moment en què fa un gest que sovint és fugaç i desapercebut en la
nostra celebració: el moment en què el sacerdot barreja l’aigua i el vi dins el
calze en preparar les ofrenes per a la seva consagració. Diu així mentre vessa
l’aigua: Que així com barregem aquest
aigua i aquest vi, participem també de
la divinitat d’aquell que es dignà a compartir la nostra condició humana.
És una pregària de les poques que el sacerdot fa en
secret i, com totes les que diu en secret, estan pensades per fer de
determinats moments de la missa quelcom que atenyi directament a
l’espiritualitat i a la devoció personal de qui celebra. Però, com heu pogut
comprovar, la pregària és en plural: Que
així com barregem... participem... per tant en aquest moment el sacerdot
està fent en secret no sols una pregària per a ell, sinó per a tota l’assemblea
que en aquell moment està celebrant. En fer-ho, ho fa tenint presents, diria
jo, un moment concret de la història de la nostra salvació que vol quedar
explicitat amb el gest de barrejar unes espècies determinades: vi i aigua que
interactuen en aquell moment per fer palès el misteri que se celebra.
No barregem, per exemple, aigua i oli. Tots sabem
que per molt que ho intentéssim no seria possible. L’oli té més densitat que
l’aigua i això fa que suri, sense possibilitat de mescla. Barregem vi amb
aigua, ja que aquesta barreja porta a la nostra memòria dos moments en la vida
del Crist segons l’Evangeli de Joan. El primer, és el de les noces de Canà on
Jesús converteix l’aigua en vi. És l’accent de la novetat, del poder que Jesús
té per canviar les coses, el pas de l’Antiga a la Nova Aliança, el pas de la
vida antiga a la vida nova que Jesús donarà a dojo als qui l’estimen, a mida
que l’anem deixant fer en les nostres vides. El segon, és el moment de la creu
on del costat de Jesús brolla sang i aigua, símbol del nostre baptisme per
l’aigua que ens fa fills i filles de Déu per la mort (la sang vessada) del
Crist. Per a l’evangelista Joan el moment del naixement de l’Església i símbol
també eucarístic.
Però amb la pregària la barreja d’aigua i vi té
també el record del que avui celebrem, aquest gran misteri de l’Encarnació. D’una
manera que ja ningú mai més no podrà separar, com l’aigua es barreja amb el vi
i esdevenen una sola cosa, en Jesús divinitat i humanitat formen una unitat que
farà possible per sempre més que Déu i l’ésser humà es trobin, que res humà
sigui estrany a Déu i que res diví sigui aliè o abstracte a l’ésser humà; que
la comunió sigui possible, que de veritat el que celebrem sigui una Bona
Notícia no sols per a nosaltres, els creients en Jesús, sinó per a tota la
humanitat sencera. L’Encarnació que avui celebrem, concretant-se en un Déu que
en la persona de Jesús es fa a la mesura de l’home per fer-se accessible i
trobadís a tothom, és només el principi, l’albada, d’aquell esclat de llum, la redempció
que celebrem el dia de Pasqua.
Ben cert, sortirem avui d’aquí i probablement
seguirem sentint a les notícies les guerres i convulsions del nostre món,
tornarem a casa i potser ho farem sabent que els problemes no s’han esvaït, que
hi ha feina per fer... i ens podrem demanar aleshores: Quina mena de Bona Notícia és
Jesús si sembla que res no canvia? La Bona Notícia és que sols Jesús
pot canviar de soca-rel el nostre cor i donar-nos les forces per al nostre dia
a dia, que pot canviar l’aigua de les nostres penes en el vi de l’alegria,
doncs sabem que Jesús serà sempre aquell de qui diu Joan a l’Evangeli que avui
hem escoltat: El qui és la Paraula es va
fer home i plantà entre nosaltres el seu tabernacle. El plantà per no
tornar-lo a desmuntar mai més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada