Solemnitat
de la Immaculada Concepció de Maria
Gn
3. 9-15.20/Sl 97/Rm 15, 4-9/Lc 1, 26-38
Crec que fou el 1998 (ha plogut força des
d’aleshores) que vaig poder fer un viatge de vacances a Florència. Una de les
coses que tenia molt interès de veure era el famós David de Miquel Àngel. Me n’havien parlat força i jo mateix
recordava les fotos als llibres de text de l’escola... però, certament, res a
veure amb aquella enorme, bella i harmoniosa figura de marbre que rebia a tots
els visitants de la Galleria dell’Accademia. Les fotografies no li feien
justícia. Encara ara segueixo pensant com és possible treure tanta bellesa d’un
tros gegantí de pedra.
Juntament amb la figura del David hi havia sempre una història que els guies del museu mai no
deixaven d’explicar: com, en determinades èpoques, l’Església havia fet mans i
mànigues per tapar aquella nuesa considerant que representava una vergonya, una
provocació o un mal exemple. Naturalment tots els assistents, quan sentíem
aquesta història, somrèiem pensant bé amb condescendència: pobrets, quines manies; o bé amb crítica: quina panda de retrògrads, i això perquè avui donem per fet que la
nuesa no és cap tabú i que a la nostra Europa a ningú se li acudiria de “tapar”
una obra d’art que representés un nu integral. Encara més quan avui fem una
hiper-valoració del cos humà i de la seva perfecció en les formes (només cal
veure quanta gent va al gimnàs, no per qüestions de salut, sinó d’estètica).
Amb tot, en el fons, malgrat que donem per superat
el tabú de la nuesa, hi ha una nuesa que
segueix essent tabú i que fins i tot el culte al cos, en alguns casos,
podria ser una forma subtil de voler emmascarar aquest tabú real: és el que jo
anomenaria nuesa existencial i que és
a la que, penso, fa referència la primera lectura d’avui.
L’home i la dona han menjat de l’arbre de la
ciència del bé i del mal i això ha provocat un canvi irreversible: els seus
ulls han estat oberts i ja no es tornaran a tancar. I el primer que contemplen
és la seva nuesa física que, en la nostra lectura és imatge d’aquesta nuesa existencial a què feia referència
abans. A la pregunta de Déu: On ets? la
resposta d’Adam sorprèn: He sentit que us
passejàveu pel jardí i, com que vaig nu,
he tingut por i m’he amagat. Adam no diu: He tingut vergonya (cosa que esperaríem com a sentiment més
espontani), sinó: He tingut por (com si Déu no l’hagués
vist mai nu!!!). La nuesa que encara avui és un tabú per a nosaltres és aquella
nuesa que ens mostra dèbils, limitats, davant Déu i els altres. D’aquesta nuesa
en fugim, o ens amaguem, perquè tenim por que els altres vegin o tan sols
intueixin que en la nostra cuirassa hi ha una esquerda per on poden entrar i
fer-nos mal, aprofitar-se de nosaltres o manipular-nos. Farem el que calgui per
amagar aquesta nuesa, per amagar-nos.
La solemnitat que avui celebrem té a veure amb el
remei, amb l’alliberament, d’aquest gran tabú de la humanitat. L’Evangeli
d’avui ens vol explicar que el SÍ incondicional de Maria ha estat el punt d’inflexió
de la història de la humanitat. El Déu de cels i terra es fa un de nosaltres.
Experimentant, passant per tots els estadis de la nostra vida Jesús els
santifica (els fa sants) tots. A partir d’ara no hi haurà, fora del pecat
naturalment, res humà que no pugui ser sant als ulls de Déu. És per això que
Pau podia exclamar que no hi ha home ni dona, lliure ni esclau, grec o escita
(o estranger, podríem dir nosaltres), petit o gran que Déu no vulgui estimar,
que Déu no vulgui acollir, que Déu no vulgui salvar. Així aquella nuesa d’Adam
que el feia amagar-se de Déu per por ha caducat, ha estat superada per pura bondat de Déu. Déu, fent-se un
ésser humà amb carn i ossos com nosaltres ha santificat la limitació i la
feblesa, és el Déu pobre, humil i feble el qui guareix i salva, no el Déu
poderós amb llamps i trons. Donant-nos la dignitat de fills i filles de Déu ja
no ens cal res més, de res no ens hem d’avergonyir, res no hem d’envejar. Tots
som iguals davant Déu en la nostra diversitat.
Venim doncs davant d’aquest Déu i Senyor nostre, no
ens amaguem, com diu Pau: accepteu-vos
els uns als altres com el Crist us ha acceptat, així, com en un altre lloc
també diu l’Apòstol, despullats de les
males obres i revestits de Crist portem arreu aquest missatge d’esperança.
Ens caldrà, això sí, renovar el nostre SÍ a Ell amb la mateixa força i
confiança amb què Maria ho va fer 2000 anys enrere. Aquell SÍ que ho canvià
tot, renovem-lo avui nosaltres en aquesta Eucaristia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada