Missa
del Gall
Is
9, 1-3.5-6/Sl 95/Tt 2, 11-14/Lc 2, 1-14
Vivia en
aquella comarca un home que es deia Joan, de bona fama i de vida més exemplar
encara; era molt estimat de sant Francesc, perquè tot i que provenia de família
noble i distingida, menystenia la noblesa de la sang, estimant la noblesa de
l’esperit. El benaurat Francesc el cridà, com solia fer-ho sovint, quinze dies
abans de Nadal i li digué: “Si vols que celebrem a Greccio aquesta festa del
Senyor, corre i comença ja a preparar tot el que et diré: vull representar l’infant nascut a Betlem i veure amb els meus propis
ulls com va sofrir les incomoditats, com fou reclinat en un pessebre i posat en
un jaç de palla entre el bou i l’ase”. Tot just sentí això el fidel i bon
amic, s’afanyà a preparar en el lloc assenyalat tot el que li havia suggerit el
sant. (Celano, Vita Primera, 30, 84)
Abans de començar la missa ens hem acostat al
nostre pessebre vivent que mostra la dedicació i el saber fer de les persones
que, any rere any, volen mantenir viva aquesta bonica i entranyable tradició de
Nadal i hem vist també els nostres nens i nenes de la catequesi formant-ne
part, representant amb senzilla ingenuïtat aquest gran misteri. El nostre
pessebre vivent és hereu d’aquell altre que, com acabem de llegir de mà d’un
dels biògrafs de Sant Francesc, es féu per primer cop a Greccio, una ciutat
d’Itàlia a 95 km
d’Assís.
Avui, doncs, i no és cap cosa dolenta fer-ho, mirem
amb simpatia aquestes representacions, tant els pessebres vivents com els que
podem fer a les nostres llars, representatius d’un art que a casa nostra ha
donat naixement a tota una escola de pessebristes amb obres ben boniques. Però,
la narració del pessebre que Sant Francesc va voler representar, ho hem
escoltat, ens porta la idea motriu
que, en el cor del Pobrissó va
engendrar el viu desig de representar de forma visual, palpable, el misteri de
l’Encarnació en el primer pessebre de la història: vull representar l’infant nascut
a Betlem i veure amb els meus propis ulls com va sofrir les incomoditats, com
fou reclinat en un pessebre i posat en un jaç de palla entre el bou i l’ase.
La idea primigènia de Sant Francesc, doncs, no era
veure com havia quedat de bufó tot plegat ni tampoc d’escarrassar-se per
reproduir fil per randa, arqueològicament parlant, com si fos un documental de
la National Geografic, aquell dia. No!
Era un voler, de part de Sant Francesc, de tocar, de palpar, podríem dir fins i
tot de mastegar, el que Jesús va
sofrir ja només en treure el cap al nostre món. Perquè, per a Sant Francesc,
com aquests dies deia el predicador del Papa, el caputxí P. Raniero
Cantalamessa, en el seu recés predicat al Vaticà: No importa, de fet, saber només que
Déu s’ha fet home, sinó també saber quin
tipus d’home s’ha fet Déu.
Aquesta és la gran intuïció de Sant Francesc: vol
reproduir la inexplicable, per increïble i escandalosa, vinguda de Déu al món.
La seva feblesa, la seva limitació volguda i escollida, per arribar no com un
Rei que esclafa i sotmet tot per la força i la por, sinó com un Nen que
engendra compassió i tendresa. És el que l’Evangeli ens diu que comunicaren els
àngels als pastors que no esperaven altre cosa que passés la nit i tenir cura
de les ovelles: Avui, a la ciutat de
David, us ha nascut un salvador, que és el Messies, el Senyor. Les seves senyes són aquestes: trobareu un
nen en bolquers, posat en una menjadora.
Contemplar fit a fit aquest Nen i comprovar quina
mena d’home s’ha fet Déu: com viu, què fa, què diu, és la lliçó que tenim per
aprendre durant tota la nostra vida. Fer-lo nostre, com ho féu Sant Francesc,
palpar-lo, mastegar-lo, és invitació per apropar-nos a l’Eucaristia, perquè Déu
no quedi en una idea abstracta, sinó que sigui veritablement DÉU AMB NOSALTRES.
Obrim-li el nostre cor i els nostres braços, que és obrir-los també al món que
ens envolta, als amics i als enemics. BON NADAL I PAU A VOSALTRES I A TOTS ELS
VOSTRES FAMILIARS I AMICS.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada