“Per aquells dies sortí un edicte del Parlament català ordenant
que es fes el cens de tot el poble. Era el cens abans de la consulta, quan Mas
era president de la Generalitat. Tothom anava a comprovar les seves dades al
lloc corresponent...”
Aquesta actualització catalana de l’evangeli ens endinsa
fàcilment en el misteri de Nadal que celebrem solemnement. No obstant, fer-ho
fora d’hores ja ens revela que és quelcom que surt del pentagrama, o millor
dit, que hi està al damunt com a referent principal. Però tornem a l’evangeli:
Enmig d’una realitat històrica marcada per dominis romans, emperadors,
edictes i censos, s’esdevingué una petita història, insignificant per la seva
normalitat: una parella jove infantà un nen. Les precàries condicions del part
tampoc serien rellevants per uns senzills galileus.
El naixement passà desapercebut més enllà dels seus genitors,
i del bou i la mula que afegeix la tradició. El relat explica que uns pastors
de la contrada restaren il·luminats per un àngel. Els anuncià que aquell
naixement veí i el nadó posat a la menjadora marcarien la història. Es
tractava del Messies d’Israel fet carn, l’Emmanuel anunciat pels profetes s’afegia
suaument a la geografia i cronologia humanes. Aquest anunci desconcertant i poc
creïble, que algú tan poderós es manifestés tan vulnerable, el corroboraren les
hosts celestials glorificant Déu a les altures i anunciant pau als crèduls d’aquest
missatge.
Però l’evangeli omet un detall fonamental, transcendentalíssim,
decisiu per la nostra mentalitat: no ens diu si els pastors s’havien censat, ni
tampoc si van fer-ho Josep i Maria abans o després del part. Encara més, si
rellegim l’evangeli tampoc menciona si van censar el Nen. Només reconta que el
van circumcidar i després el presentaren al temple: unes pràctiques religioses,
però cap detall del compliment dels deures ciutadans.
Aquesta llacuna de l’evangeli ens permet dir que la història
té una doble dimensió: la que protagonitzem els humans amb censos i consultes,
i la protagonitzada per Déu amb els patriarques, els profetes i amb Jesucrist. No
són àmbits històrics excloents com tendim a pensar, sinó complementaris,
però sense oblidar que l’àmbit diví és a dalt i l’humà és a baix, i que l’humà
depèn del diví encara que ens entossudim a capgirar-ho. Recuperant el símil del
pentagrama: la clau de sol i les notes de la història les escrivim els humans però els fulls per
escriure i el títol de la partitura els posa Déu.
Perquè la història humana perd perspectiva i es deshumanitza
si llegeix els esdeveniments només analíticament ometent el seu batec humà i transcendent:
l’actual cens d’aturats expressa un altíssim percentatge, escandalós, fruit d’una
conjuntura econòmica que silencia les queixes, però no expressa els patiments i
frustracions dels afectats, ni que incompleix un dret humà fonamental ni un encàrrec
diví. Els sondeigs per la propera consulta aporten dades estadístiques objectives
que afavoreixen la confrontació i asseguren tertúlies i debats en els mitjans
de comunicació, però no fomenten la superació de visceralitats, prejudicis, menyspreus
i rebuigs mutus, ni tampoc esperonen la construcció d’un marc reconciliat i respectuós
de fraterna convivència.
Pel damunt, o al costat, o al dessota la consulta hi ha el
naixement de Jesús que ens ensenya a fer-la seguint els plans divins i no els humans. Perquè la història
més genuïna no és la de les grans conquestes sinó la que s’escriu en els
indrets més amagats com l’establia de Betlem. Per això aquesta nit estem convidats a contemplar un Infant
que transcendeix censos, crisis econòmiques i percentatges d’aturats, consultes
i referèndums, consentiments i denegacions, triomfs i fracassos. Jesús transcendeix
la realitat, millora els humans i dignifica la nostra història.
Contemplant l’Infant en silenci guanyarem en realisme i perspectiva,
i fins i tot escoltarem les hosts celestials que segueixen proclamant: “Glòria
a Déu a dalt del cel i a la terra pau als homes que estima el Senyor”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada