La Temptació de Crist d'Ary Scheffer (1854) |
Diumenge
I de Quaresma, 17 de febrer de 2013
Dt
26, 4-10/Sl 90/Rm 10, 8-13/Lc 4, 1-13
Avui
el prefaci de l’Eucaristia ens pot ajudar a trobar una clau d’interpretació a
les paraules que hem escoltat a l’Evangeli. El prefaci diu així: Perquè Crist, Senyor nostre, durant quaranta
dies no prengué aliment i així consagrà amb el dejuni l’observança quaresmal;
i, capgirant els enganys del diable, la serp antiga, ens ensenyà de treure el llevat de la malícia, perquè nosaltres,
celebrant dignament el misteri pasqual, fem el pas cap a la Pasqua perpètua.
Tornem,
doncs, al text de l’Evangeli, per veure com es concreta aquesta afirmació de
què Jesús, amb el seu capteniment davant les temptacions del diable, ens
ensenyà de treure el llevat de la malícia.
Quin és
el primer llevat de malícia? Jesús
està extenuat de fam. En aquella
situació arriba el diable i el posa a prova: Si ets el Fill de Déu, digues a aquesta pedra que es torni pa. El
problema no és el pa, que és bo, com tot allò que Déu dóna. El llevat de malícia és pensar que el pa
(sobretot si un està afamat, com Jesús ho està en aquell moment) ho és tot. El
problema és fer d’allò secundari el pal de paller de la nostra vida; fer del
secundari l’essencial. Jesús és coherent: L’home
no viu només de pa. I en canvi en la nostra societat hi ha tota una mena de
“catequesi” que ens fa combregar amb rodes de molí, perquè ens fa passar per
necessàries coses que no ho són gens: un pis més gran, un cotxe més veloç, una
feina que doni molts diners amb poc esforç, tenir el darrer model de mòbil,
d’ordinador, aparentar el que no som... quan l’ésser humà segueix tenint
necessitat fonda de coses que no es poden adquirir als grans magatzems: pau,
afecte, reconeixement, ser valorat pel que un és...
Quin
és el segon llevat de malícia? El
diable diu: Et puc donar tot aquest poder
i glòria d’aquests reialmes; tot m’ha estat confiat a mi, i ho dono a qui jo
vull; adora’m i tot serà teu. És la temptació del poder i la força. És la
temptació (que s’acaba convertint en neguit i angoixa per aquells que cauen en
ella) d’estar per damunt dels altres, de ser els millors a tot cost. No penseu
que és poca cosa. A la Xina, per exemple, de cara a les darreres Olimpíades que
es varen celebrar, hi havia tot un ensinistrament de nens i nenes ben petits a
ser els atletes que representessin dignament el seu país. A quin cost? Amb el
cost de rebre l’afecte d’uns pares que sols poden veure un cop a la setmana i
per unes hores. Al cost de sobrecarregar aquests petits cossos a hores i hores
d’entrenament per a passar després per una selecció que, quan no és superada,
porta a la sensació de fracàs, de no ser bons patriotes, de ser la vergonya de
la família que ha posat tots els estalvis per a què el seu fill o la seva filla
triomfin. Al cost d’unes vides obligades a madurar abans d’hora. No ens pensem
que això passa només a la Xina. Arreu hi ha exemples de vides consagrades a esforços i superacions que
volen portar a fama i poder i glòria que són coses que avui hi són i demà no.
En el fons és una adoració idolàtrica. Es pot entendre aleshores la resposta de
Jesús: Adora el Senyor, el teu Déu, dóna
culte a ell tot sol. Perquè Déu és qui vol el millor per nosaltres, és
Aquell que ens estima com som, que mai no ens forçarà ni tan sols a estimar-lo.
Quin
és el tercer llevat de malícia? És quan
el diable és també capaç de citar la mateixa Paraula de Déu per voler temptar
Jesús. És la més diabòlica de les temptacions aquesta, la temptació d’emprar la
Paraula de Déu per justificar els nostres prejudicis o els nostres judicis
sobre el proïsme; per justificar una divisió entre dolents i bons, entre sants
i pecadors; per autojustificar-me i dir-me a mi mateix que estic en el bon camí
i que, per tant, jo puc ser el mestre dels altres; és la temptació del poder també
dins l’Església, el poder sobre les consciències. La resposta de Jesús, sempre
citant correctament les Escriptures, és: No
temptis el Senyor, el teu Déu. O dient-ho d’una altra manera: no facis dir
a Déu allò que no diu; no et facis venir bé la seva Paraula per fer la teva
voluntat, per justificar el teu egoisme, per condemnar a l’altre.
Que
aquest temps de Quaresma que aquesta setmana hem encetat sigui un escoltar ben
a fons Jesús per a què ens ajudi a saber treure aquest llevat de malícia que ens fa allunyar-nos d’Ell i que compromet la
nostra fe de cristians.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada