Gn 15,
5-12.17-18/Sl 26/Fl 3, 17-4, 1/Lc 9, 28b-36
Quan en l’antigor les primeres
esglésies prengueren model arquitectònic de les basíliques imperials penso que
van tenir una bona intuïció. D’una banda pel caràcter públic de la basílica
imperial: era el lloc on el basileus, el
rei, rebia en audiència el poble per tractar de diferents afers. Allà, davant
de tothom, en un lloc més elevat, hi havia el tron del monarca des d’on podia
ser vist de tothom. El cristianisme posterior, en aquest lloc, hi posà l’altar,
amb la clara intuïció que ara el Rei era un altre, que les nostres mirades
s’havien de dirigir vers Aquell que de veritat era Rei i Senyor. És per això
també que una representació de Jesús Pantocràtor
(“Totpoderós”, com el que ara presideix el nostre presbiteri) hi era ben
present.
Però també hi ha una altra intuïció
en posar l’altar en un lloc més elevat i que no és merament funcional (que
tothom pugui veure còmodament què fa el sacerdot a la missa) sinó també, diria
jo, espiritual. En aquest altar, així, col·locat de manera més elevada que la
resta dels espais, hi ha la representació de dues muntanyes a les quals els
cristians som convidats a pujar-hi. Una, ho podeu suposar, per el
desenvolupament de la mateixa pregària eucarística que hi fem, és la muntanya
del Calvari: el lloc on Jesús es dóna i s’ofereix a tothom. L’altra muntanya és
la del Tabor, la muntanya de la Transfiguració que avui llegim a l’Evangeli.
Avui nosaltres mateixos som
convidats a fer aquesta, diguem-ne, “excursió” amb Jesús, tot pujant a la
muntanya. Hi som convidats com Pere, Jaume i Joan, no com a deixebles en
general, sinó com a deixebles “privilegiats”, cridats pel nostre nom. TU I JO hi
som convidats. ENS VOL A TOTS BEN PRESENTS EN AQUEST MOMENT.
Potser també mig endormiscats pels
nostres problemes i neguits de cada dia (vés a saber la setmana que hem passat,
Ell sí que ho sap!), el veiem amb Moisès i Elies, i també sentim que ells
parlen amb Jesús, del camí que ha de fer vers Jerusalem. També en la nostra
Eucaristia, bé del llibre de la Llei (com avui que hem escoltat una lectura del
llibre del Gènesi), bé dels profetes... en suma, tot l’Antic Testament, ens
parla de Jesús, del camí que ha vingut a fer per nosaltres. Tot ens predisposa
a CONTEMPLAR-LO avui també transfigurat
davant nostre. De quina manera? Avui no el veurem amb vestits resplendents o
espurnejants, ben cert... el veurem gloriós també, però humil i senzill: PA I
VI que podem tocar, que podem tastar i experimentar com el salmista Tasteu i veureu que n’és de bo, el Senyor!
Si després de combregar tanquem els
ulls uns moments i ens parem a donar gràcies pel do rebut, ben segur que no de
bones a primeres, però només amb una mica d’atenció també ens adonarem que ens trobarem
dins el núvol, signe de la presència de Déu Pare enmig nostre, i sentirem una
veu del núvol estant dient-nos: Aquest és
el meu Fill, el meu elegit; escolteu-lo! UNA VEU QUE APUNTA A L’ÚNIC
NECESSARI, A LA FONT DE TOTA FELICITAT I SENTIT.
Serà el moment de tornar a recordar
la pregària que hem fet al començament: Feu,
Senyor, que purificada la nostra visió interior, fruïm de la contemplació de la
vostra glòria. Contemplació que ens portarà a saber veure’l també en el
rostre dels nostres germans i germanes que ens envolten en aquesta Quaresma.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada