Lv
19, 1-2.11-18/Sl 18/Mt 25, 31-46
Sigueu sants, perquè jo, el Senyor, el vostre Déu, sóc
sant. Així hem començat escoltant en
la primera lectura. Un imperatiu, i un imperatiu molt concret i sorprenent. Concret
perquè no dóna massa opcions. I a més, no és un imperatiu da nivell baix,
perquè ni tan sols diu Sigueu bons... o
Sigueu amables... o Sigueu comprensius... (que prou difícil
és, segons en quines ocasions); sinó Sigueu
sants... Sembla més aviat que el llistó està posat massa amunt per a nosaltres,
que ens avisa que Déu no és un Déu de mínims, sinó de màxims. Nosaltres, ser sants com Déu és sant? Però aquí ve
el sorprenent, com es concreta aquest ser
sants? En tota una sèrie de fets concrets, d’actituds no vers Déu directament, sinó vers l’altre: No robeu, no mentiu, no defraudeu, no oprimeixis l’altre... És així que podem trobar dues perles
que ho resumeixen ben bé: Fes justícia a
tothom i Estima els altres com a tu
mateix.
L’Evangeli,
penso, encara sorprèn més. Jesús recupera aquesta concreció del Levític i la personalitza, diria més encara, l’encarna. Als de la seva dreta els diu: Us ho dic amb tota veritat: Tot allò que
fèieu a cadascun d’aquests germans meus, per petit que sigui, m’ho fèieu a mi. I als de la seva
esquerra: Us ho dic amb tota veritat: Tot
allò que deixàveu de fer a cadascun d’aquests, per petit que fos, m’ho negàveu a mi.
Certament,
entre un text bíblic (el del llibre del Levític) i l’altre (l’Evangeli de
Mateu) hi ha hagut un esdeveniment que ho ha canviat tot: l’Encarnació. Sense la realitat de l’Encarnació,
sense el fet inaudit de Déu fet home
enmig dels homes, no s’entén res del que diu Mateu. Sense aquesta realitat,
amb només la concepció d’un Déu llunyà, estimar l’altre sols pot viure’s com un
manament, un imperatiu, que ens ve de fora, imposat. Amb l’experiència de l’Encarnació,
fins i tot un pot arribar a no adonar-se
(com els que estan a la dreta de Jesús en el judici) que servir, tenir cura,
ajudar l’altre, especialment si a més no ens preocupa la seva condició social,
la seva “petitesa” davant dels importants i dels que es fan valdre davant dels
homes en el nostre món, és fer-ho a Jesús. I, a l’inrevés, descurar l’altre,
excloure’l, negar-li l’ajut, és negar-li-ho també a Jesús. Amb l’Encarnació,
Jesús s’ha identificat tant amb nosaltres que el pobre, el malalt, el presoner,
el foraster (els més febles, però no exclusivament ells) SÓN JESÚS; però de
retruc també tot home, tota dona, han esdevingut icona de Crist.
S’ha rebaixat el llistó que proposava la
primera lectura? Certament no, però el jou del manament s’ha fet més suau, tot
i que no ha perdut en exigència. De fet, en el servei a l’altre, s’hi juga el
sentit profund de la nostra vida, es posa a prova la realitat de la nostra fe. El
proïsme és una nova encarnació de Crist,
puc fer altra cosa ara que estimar la icona
d’Aquell que m’ha estimat a mi?
Que
en aquesta Quaresma el Senyor ens ajudi a saber veure en l’altre el Crist, a
estimar-lo com Crist mateix ens estima.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada