Els Fets dels Apòstols també expressaven les tensions entre el judaisme “oficial” i les primitives comunitats cristianes quan Pere afirmava amb contundència: “Aparteu-vos d’aquesta gent innoble”. Aquestes dificultats les recollia també la Primera carta de Pere quan deia: “Si després d’obrar bé uns toca sofrir, i ho suporteu amb paciència, això sí que té mèrit davant de Déu”. Aquests és el testimoniatge d’autenticat que Jesús ens deixà i que ha de ser el leitmotiv dels qui creiem en ell, per molt que ens costi: i això significa mossegar-nos la llengua i contenir els nostres rampells interiors contant fins a deu.
En l’evangeli de Joan, Jesús inicia el discurs anomenat del bon pastor. En el fragment d’avui ell mateix es declarava com la porta de les ovelles: “Us ho dic amb tota veritat: Jo soc la porta de les ovelles”. Continuava dient: “Els qui entrin passant per mi, se salvaran de tot perill, podran entrar i sortir lliurement i trobaran pasturatges”. Les metàfores pastorívoles de Jesús son ben expressives i ben entenedores a nivell popular; potser no per àmbits urbans, però sí per àmbits rurals. Jesús es proclama com l’única porta d’entrada a la comunitat cristiana. No hi valen lideratges alternatius, ni portes alternatives, ni promeses alternatives, Els qui accedeixin a la comunitat per altres vies que no siguin passar per Jesucrist són qualificats amb duresa de lladres i de bandolers, perquè volen apropiar-se i malmetre allò que no han construït i que no els pertany. De fet, l’evangeli tanca files al voltant de Jesucrist, quan la primitiva església estava en construcció i amenaçada de lideratges carismàtics i personalistes. Però després de vint segles de tradició els lideratges eclesials estan molt ben definits i amb el repte no gens fàcil d’acomplir el designi de Jesucrist: “Jo he vingut perquè les ovelles tinguin vida, i en tinguin a desdir”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada