"El diumenge, molt de matí, les dones anaren al
sepulcre". Aquesta informació la
donen els quatre evangelis. També coincideixen en explicar que les dones van
trobar la gran pedra de l'entrada desplaçada, i que un o dos àngels ‒ segons l'evangeli‒
els anunciaren que Jesús havia ressuscitat.
Només l'evangeli de Joan
senyala el detall que Maria Magdalena es quedà plorant vora el sepulcre, en
algun lloc de l'hort, i que Jesús Ressuscitat es va fer trobadís. En un primer
moment ella el confongué amb l'hortolà, però tot seguit el va reconèixer.
L'evangeli de Joan, que explica
detalls que els altres evangelis ometen, vol deixar constància que hi havia un
hort al voltant del sepulcre, i que hi hauria un hortolà que en tenia cura. La
raó d'aquests afegit no la sabem. Però sí que sabem que aquest espai va ser
transformat a partir de l'any 135, quan l'emperador Adrià ocupà la ciutat i la romanitzà.
L'hort va ser terraplenat i al damunt s'hi construí un temple romà. Calia fer
oblidar la memòria de l'indret i del qui hi havia enterrat. Però no va ser
així: el que havia estat edificat per esborrar la memòria del sepulcre de Jesús,
serví per preservar-la. Així, quan santa Helena, la mare de l'emperador
Constantí, manà d'excavar el lloc, descobriren el sepulcre, el mateix que
aparegué obert i buit quan "el
diumenge, molt de matí, les dones hi anaren".
El 13 de setembre de l'any
335 es consagrava la gran basílica bizantina, que presentava una gran nau per
les celebracions comunitàries i convertia la roca del Gòlgota i la roca de
sepulcre en un recinte que permetés la veneració personal i les processons, com
encara s'esdevé avui malgrat tantes i tantes reformes. La peregrina Egèria, dècades
després de la consagració, visitava el Sant Sepulcre vers l'any 380, i deixà
constància escrita de les celebracions d'aleshores, molt semblants a les que
encara es fa avui.
Tot continua en el mateix
indret on començà; i tot començà on hauria d'haver acabat: en un sepulcre
excavat a la roca, en un hort a les afores de les muralles de la ciutat. Allí
va ser sepultat Jesús a corre-cuita. Allí, les dones i els deixebles Pere i
Joan comprovaren atònits que el sepulcre era buit. Allí mateix Maria Magdalena i
l'altra Maria el veieren ressuscitat, segons l'evangeli de Mateu. Allí mateix,
segons l'evangeli de Joan, Maria Magdalena el veié malgrat la confusió inicial
amb l'hortolà.
D'aleshores ençà, malgrat
tants i tants intents, subtils o violents, de terraplenar la fe en Jesús
mort i ressuscitat, els creients reapareixen de nou, reproduint el mateix
procés que s'esdevingué amb Jesús i el seu sepulcre. Perquè la darrera paraula és sempre la de Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada