"Tot el poble sant havia de participar
igualment dels béns, com havia participat dels perills". Escoltàvem la
frase en la primera lectura i ens ha semblat captivadora. El perquè d'aquesta
atracció és el sentit col·lectiu de justícia retributiva que comunica: si "tot
el poble" d'Israel passà perills per sortir d'Egipte era just que després "tot
el poble" gaudís dels beneficis de la proesa.
S'afirma sense
concessions que "tot el poble"
té els mateixos drets perquè tots han compartit les mateixes dificultats. El
sentit comunitari d'aquesta frase és definitiu, ferm, equiparable a l'expressió
catalana "o tots moros o tots cristians", o a la castellana
"Fuenteovejuna, todos a una", o la més actual que circula pels
mitjans quan volem solidaritzar-nos amb les víctimes d'un atemptat o una injustícia
proclamant "Tots som..". No citem la més recent perquè fa riure.
Aquest sentit
tan marcat de col·lectivitat, de poble unit sense fissures que irradiava la
primera lectura queda posat en evidència per una realitat que sovint n'és ben
contrària. Sense ser catastrofistes i defensant la capacitat solidària dels
pobles que és notable, també hi ha qui està a la que salta per aprofitar-se de
les situacions col·lectives, siguin de bon averany, siguin de mal averany, acaparant
per a si el benefici o el dret que li correspondria a un altre. Dient això no
només hem de pensar en casos de corrupció política, empresarial, esportiva, àdhuc eclesial, sinó també en tot tipus de màfies que instrumentalitzen i
exploten sense escrúpols els més febles i necessitats.
Per això la segona
lectura ens indicava que no oblidem la pertinença al llinatge del patriarca
Abraham i la matriarca Sara, que som part d'aquesta descendència tan nombrosa
com les estrelles del cel i com els gran de sorra de les platges de la mar. La
nostra identitat de poble creient supera banderes, territoris, llengües, condicions
socials, i fins i tot religions: jueus, cristians i musulmans formem part d'aquest
poble de fills d'Abraham i Sara.
Per això, com indicava
Jesús als seus deixebles en l'evangeli, "Estigueu a punt". Això ens ho diu de forma col·lectiva, en
plural, exhortant-nos a estar atents i preparats, vetllant els uns pels altres,
com a poble ben disposat, sensibles a les necessitats dels altres, i sensibles
a una tradició religiosa que vol que tots gaudim de les mateixes promeses
divines perquè tots passem per les mateixes dificultats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada