El 13 de setembre
de 1886 S. Freud es va casar amb Martha Bernays. El divendres al vespre Martha
va tenir un dels disgustos que més la van marcar en la seva vida, així ho
comunicà al seu cosí anys després. Martha era jueva, com S. Freud, al divendres
a l’hora que començava a celebrar-se el dissabte, dia sant pels jueus, com
tenia costum va encendre les espelmes rituals que marcaven el començament de la
festa, cosa que va prohibir severament S. Freud recordant-li que havia de treure’s
del cap tots aquell prejudicis religiosos si volia estar amb ell.
El 1915 S. Freud,
el pare del psicoanàlisi, ateu convençut i militant, com hem vist, deia que fruit de les seves investigacions i
experiència que: “el nostre inconscient no creu en la seva pròpia mort; es
comporta com si fos immortal”. Per S. Freud aquest sentiment era irracional i
xocava amb la realitat. Per ell, lògicament, tot s’acabava en la mort.
Fa poc s’ha
publicat un llibre amb un títol que fa pensar en això mateix. El llibre es
titula:”necesario, pero imposible”. És el mateix que deia Freud. Pel nostre
inconscient som immortals, el nostre desig va més enllà de l’ara i aquí i
aquesta transcendència li és necessària i imprescindible, però...li és
impossible. La mort li barra el camí.
Javier Gomá, que és
l’autor d’aquest llibre, cita a Aristòtil. La natura sol dotar de prou
capacitat a les coses per arribar a la perfecció: una planta simplement
desenvolupant el seu principi interior assoleix la seva plenitud. El mateix
passa amb l’animal. I en el cas de l’home ens porta a descobrir la nostra
dignitat d’origen i la nostra indignitat de destí.
En l’home se li ha
donat l’expectativa, el desig d’una plenitud, i al contrari dels altres éssers,
se li ha negat la possibilitat d’arribar-hi: és una cruel
contradicció.
Avui, en la festa
de l’ascensió de Crist, celebrem la
destrucció d’aquesta frustració. Perquè no celebrem, pas, que Crist ha
desaparegut d’ entre nosaltres,sinó que és una festa d’alegria i d’ exultança,
perquè com diu la pregària de l’ inici de la Missa : “Deu totpoderós concediu-nos el do d’una
alegria santa i el goig d’una fervent acció de gràcies ; perquè l’ascensió del
Crist, el vostre Fill, és també la
nostra elevació i a la glòria on ha arribat el cap el cos (que som nosaltres)
té l’esperança d’arribar-hi”
Els deixebles, diu
el llibre dels Fets dels Apòstols, tenien
“una alegria immensa perquè com diu la pregaria de després de la comunió” amb
Déu hi ha un que és home com nosaltres” i així ens ha obert el camí.
S. Freud tenia raó
“el nostre inconscient es comporta com si fos immortal” i es com- porta així
perquè ho és. És el desig de plenitud i eternitat que Déu mateix havia posat en
el nostre cor. I ho és perquè Crist ens ha obert el camí a la plenitud que
desitjàvem. I així podríem canviar el títol
del llibre “necessari però impossible” per “necessari i possible”.
I no ha estat
possible per natura, amb això té raó l’autor, sinó perquè Déu en Crist ho ha
fet possible. Ens ha obert les portes de l’eternitat.
I aquest poder amb
que Déu ha ressuscitat Crist de la mort i l’ha entronitzat a la seva dreta, com
diu la carta als efesis, actua ara, aquí, en nosaltres, diu:” Que conegueu
també la grandesa immensa del poder que obra en vosaltres”
Aquests poder que
hem de deixar treballar en nosaltres
és Crist que exerceix la seva sobirania
per crear espais on els pobres rebin la bona nova i els empresonats vegin la
llum i on totes les víctimes d’aquesta situació actual tant injusta puguin
veure l’esperança i puguin fruir de les primícies del regne.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada