Hi ha un autor
anglès que ens recorda que, en cada una de les nostres vides, hi ha una persona
que, malgrat que ens desagrada, la cuidem i molt. Quan mirem el seu físic, la
trobem poc agraciada; intel·lectualment molts li passen al davant i, sovint, no
diu la paraula adequada en el moment que toca, cosa que ens irrita especialment.
Aquesta persona té
uns sentiments molt poc agradables, per no dir-ne gens. I si recordem el que ha
fet i ha dit, veiem que és penós recordar-ho. I malgrat que no ens inspira
massa simpatia, ni massa sentiments positius, cada dia l’alimentem, la vestim,
la cuidem... Lògicament m’estic referint a nosaltres mateixos: quantes coses no
canviaríem de nosaltres mateixos, quantes coses no ens cauen bé de nosaltres
mateixos, quants records no esborraríem de la nostra memòria i, malgrat tot, ho
fem tot per cuidar-nos i fer-nos feliços.
Si fóssim
conscients del que ens costa acceptar-nos i tenir bons sentiments sobre
nosaltres mateixos... Si fóssim conscients que, amb tota seguretat, ens veiem a
nosaltres mateixos com a enemics de nosaltres mateixos i, malgrat tot, ens
alimentem, ens cuidem i cerquem la nostra felicitat, ens seria molt més fàcil
estimar els nostres enemics. Seria una simple continuació de l’amor a nosaltres
mateixos. Tal com diu la Bíblia :
“Estima els altres com a tu mateix”. Això ja porta inclòs l’amor als enemics.
Estimar els altres,
fins els enemics, no ens demana aprovar l’altre, ni el que fa i encara menys
sentir afecte per l’altre, ni que t’agradi la seva manera de fer. Sinó que el
que cal és fer com fas amb tu mateix malgrat no estar d’acord amb tu, ni
agradar-te el que fas, ni com ho fas. Malgrat tot això et cuides i cerques el
millor per a tu.
Això és estimar els
altres com a tu mateix. Això que sembla tant lògic a nosaltres ens resulta
impossible de fer. Estem ferits i el nostre cor està obnubilat. I malgrat això,
l’Evangeli va més enllà. És la manera de posar-hi remei: proposar l’infinit: “Us
dono un manament nou, que us estimeu els uns als altres COM JO us he estimat”.
Aquest “manament
nou” ha estat posat en l’Evangeli de Joan entre els relats on Jesús prediu la
traïció de Judes i la predicció de la negació de Pere. Aquest manament està
posat en l’Evangeli de Joan després del relat en què Jesús renta els peus als
seus deixebles, també a Judes, i abans de la seva passió en creu.
Això no sols eleva
el llistó, sinó que ens fa entrar en l’àmbit de l’Infinit, del diví. Com diu la
pregària d’ofertori d’avui: “... ens heu fet participar de la vostra divinitat,
única i sobirana”, mostrant-nos així com Ell és capaç d’estimar.
Jesús: que no va
morir per amor als enemics, sinó per l’amor més gran, com diu en l’Evangeli de
Joan: “No hi ha amor més gran que donar la vida pels amics”. Perquè Jesús pot
tenir qui el consideri el seu enemic o algú que es consideri enemic seu, però
Ell no veu a ningú així: Ell no en té, d’enemics. Com diu la litúrgia oriental,
Ell és “l’Amic dels homes”. No experimenta, ni veu a ningú com a enemic, per
això dóna la seva vida pels seus amics, o sigui, per a tothom.
I ens invita a anar
més enllà de nosaltres mateixos i entrar en l’àmbit de l’amor de Déu, és a dir,
donar la vida pels amics, anar purificant el nostre cor per veure els altres no
com a enemics, sinó com a amics.
Per això necessitem
un cor nou, un cor net, per això cal que quedi imprès en el nostre cor la
segona part del manament nou: “com jo us he estimat”, o com diu el salm: “El
Senyor estima entranyablement tot el que Ell ha creat”.
A mi, el Senyor em
mira, com diu la pregària inicial: “mireu aquests fills que tant estimeu”. És
aquesta mirada de Déu la que em guareix, la que em transforma, la que em
capacita per estimar com Ell, la que vessa en mi el seu amor.
Som éssers que ens
sentim mirats i és que ho som, de mirats; però cal no fugir-ne, com ho relata
el llibre del Gènesi d’Adam, que s’amagava de la mirada de Déu. Cal que
entenguem que aquesta mirada és la que ens pot omplir de llum, deixem que
reposi sobre nosaltres, que ens transformi. Però cal acceptar que “per entrar
al Regne de Déu cal passar per moltes tribulacions” ja que la mirada del Pare
sobre nosaltres és la mateixa que reposava en el cor de Jesús, però en Jesús el
que és, és el que ha de ser i, en nosaltres, el que és, és molt lluny del que
ha de ser, per això la mirada de Déu ens dol, però, si no la defugim, ens
guareix perquè ens instal·la en la veritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada