Ac 5, 27b-32.40b-41/Sl 29/Ap 5, 11-14/Jn 21, 1-19
Per
dues vegades apareix una paraula en les nostres lectures d’avui (Actes dels Apòstols i Apocalipsi) que m’ha cridat l’atenció
especialment. És l’adjectiu digne/a.
Suposo
que m’ha cridat l’atenció perquè en el nostre entorn la paraula digne o dignitat l’acostumem a associar bé
a càrrecs força llaminers (així parlem de dignitat
com quan fem referència a una funció eminent o honorífica: com ara rebre o posseir la dignitat de bisbe,
primer ministre, responsable d’un alt càrrec de govern...) o bé a algun tipus
de recompensa deguda a mèrits aconseguits com quan diem “En tal ha treballat
molt, és digne del càrrec que li han
donat”. D’una manera o d’una altra, més o menys, sembla correspondre’s a la
definició que el Diccionari de l’IEC (1995) dóna de digne/a: Que mereix alguna
cosa en sentit favorable o desfavorable.
I
aquí és on m’ha vingut l’estranyesa en comparar-ho a les lectures d’avui. És en
la primera que hem escoltat: Els apòstols
es retiraren del tribunal del sanedrí, contents que Déu els considerés dignes de ser maltractats pel nom de
Jesús. Aquí no són ells, òbviament, els qui es consideren dignes de res (cap
dret a reclamar) i molt menys els consideren dignes els membres del sanedrí (que
els havien acusat i que els deixen anar amb una prohibició ben concreta), sinó
que estan contents perquè reconeixen, en
el que han patit, que és Déu mateix qui
els considera dignes. Els apòstols reconeixen que han estat associats
al Crist a través del que han sofert a causa del seu Nom. Des de fora tothom
podria pensar que és pur masoquisme, però la intuïció de l’autor del llibre
dels Actes és que hi ha una comunió plena en la vida i en el seguiment
de Jesús per part dels Apòstols que els porta a patir el mateix que patí
Jesús.
L’altre
lloc on apareix la paraula digne és en el llibre de l’Apocalipsi, enmig
d’una gran litúrgia de lloança a l’Anyell: L’Anyell
que ha estat degollat és digne de
rebre tot poder, riquesa, saviesa, força, honor, glòria i lloança. Déu n’hi
do! Com ha “aconseguit” aquesta dignitat,
l’Anyell? En el seu sacrifici, en la seva mort capaç de concedir al poble d’Israel i a nosaltres la conversió i el perdó. Per això en l’Apocalipsi l’Anyell (Jesús)
és el degollat (porta les marques de la seva Passió i la seva mort). Ni el
Mestre ni els seus seguidors (els Apòstols) adquireixen mèrits a través de trepar, de passar per damunt dels altres
costi el qui costi, de posar-se medalles i títols (que és com se solen
col·leccionar i fer valdre els mèrits avui dia en la nostra societat); sinó en
la mort, en el sofriment, en la creu, és a dir, en la donació completa als
altres.
Però
l’Evangeli encara revela una dignitat que val la pena remarcar.
La dignitat de fills i filles de Déu
(que recordàvem en la pregària del començament de la nostra Eucaristia) perdonats
i restaurats de les nostres mancances i limitacions, dels nostres pecats, per
greus que siguin, que han anat desfigurant la nostra vida, que l’han anada
tenyint d’una pàtina de normalitat, però que sabem que no enganya ningú...
potser només a nosaltres. Aquesta dignitat restaurada es fa palesa en
la conversa que quasi es podria titllar de privada
(perquè el text ens revela un tu a tu entre Jesús i Pere) en què el Mestre
vol recuperar l’Apòstol caigut. Hi ha una triple pregunta del Crist a Pere que
vol restaurar la triple negació de Pere en aquella nit en què Jesús era
interrogat. La versió de la litúrgia no fa honor a l’original, perquè en
aquella sempre trobem que per tres cops Jesús demana a Pere: Simó, fill de Joan, m’estimes? I Pere
respon triplement: Sí, Senyor, ja ho
sabeu que us estimo. Però a la versió original Pere no respon mai “us
estimo”, sinó per tres cops “us tinc afecte”. I Jesús, al tercer cop, sembla
rebaixar el nivell i demana a Simó: Simó,
fill de Joan, em tens afecte? Com si Jesús ajudés Pere a reconèixer les
seves limitacions i com si Jesús mateix acollís aquesta limitació, la valorés i
l’omplís de dignitat en ella mateixa. És com si ens digués també a nosaltres: No em calen heroïcitats desmesurades, sinó
el vostre sí, petit, però renovat dia a dia. No cal fer-se el valent a
l’estil del Pere arrauxat de l’Evangeli, que després plora amargament la por
que l’ha fet amagar-se sota excuses... sinó aquest simple us tinc afecte, ben humà, ben precís, però coherent en les petites
coses. Així podrem sentir nosaltres també, com la sentí Pere, la veu del Mestre
que ens torna a col·locar entre els seus tot dient: Vine i segueix-me.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada