Dimarts II de
Pasqua, 9 d’abril de 2013
Ac 4, 32-37/Sl
92/Jn 3, 7b-15
Pot ser que un home, tingut per guia dels cecs, per llum dels qui no
tenen llum, busqui un xic de llum a les fosques? Pot ser que un home, tingut
per mestre i instructor, hagi de ser instruït? Aquesta és la paradoxa de
Nicodem. Mestre de la Llei
que cerca instrucció, llum dels cecs que s’esmuny entre les ombres de la nit
per cercar Jesús.
Tan sovint ho som nosaltres, aquest Nicodem. Juguem el paper, el rol en diuen ara, de savis i entesos; no
importa quina sigui la nostra especialitat. És la imatge que donem, que no
necessàriament ha de ser dolenta, ni aspra, sinó com la que podia donar
Nicodem: amable, serena, sàvia, diligent... però dins nostre, com dins del cor
de Nicodem, hi ha quelcom que no funciona del tot, o que grinyola, o que fa
aigües; hi ha el dubte, hi ha el no entendre les coses que passen o ens passen,
hi ha el neguit o la recerca de la veritat, del sentit... és el camí del qui
cerca la llum clara i diàfana enmig de tanta ombra i grisor; del qui cerca
l’escalf reparador enmig de tanta boira i tebior.
I Jesús parla a Nicodem amb una imatge que li és ben coneguda: la imatge
de la serp d’aram enlairada per Moisès en el desert. Jesús porta a la ment de Nicodem
una imatge ja comuna en la història del seu poble: el poble d’Israel que
bascula entre el temor de Déu i la rebel·lia més descarada en contra. La imatge
de la serp d’aram deu portar a
Nicodem la imatge del desert i de la prova; la imatge de la rebel·lió i del
càstig; però també la imatge de la intercessió de Moisès i del remei de Déu. Déu, sempre Ell intervenint per salvar el
poble, una i una altra vegada!!! Jesús respon que Ell també serà remei per
al poble, perquè també Ell serà enlairat/enaltit (la paraula grega té els dos
significats) com ho fou la serp en l’antigor. I juga amb aquesta paraula: serà
ENLAIRAT en la creu on morirà, on es farà palès el seu amor per nosaltres; serà
ENLAIRAT com en la nostra litúrgia del Divendres Sant, després de la
proclamació de la Passió ,
és enlairada la creu com un estendard, ben visible, per sentir l’aclamació:
MIREU L’ARBRE DE LA CREU ,
ON MORÍ EL SALVADOR DEL MÓN! VENIU I ADOREM-LO!; serà ENLAIRAT com en la Vetlla de Pasqua és
enlairat el Ciri Pasqual, per sentir tot seguit: LA
LLUM DEL CRIST! I exclamar amb joia: GLÒRIA
I LLOANÇA A VÓS, OH CRIST, SENYOR! Però també serà ENALTIT o EXALÇAT, perquè
Déu l’ha reconegut com a innocent, Déu l’ha reconegut com a Fill, Déu l’ha
reconegut com a Salvador nostre. Serà ENALTIT, perquè ara Déu l’ha constituït
Senyor i Jutge de la nostra història particular i de tota la història de la
humanitat; serà ENALTIT, perquè Déu l’ha fet el Primer dels qui ressusciten
d’entre els morts, per dir-nos que la mort ha mort del tot; serà ENALTIT,
perquè Déu l’ha fet Cap del seu Cos, de l’Església, que som tots nosaltres, per
donar-nos vida a desdir i ser els seus braços en aquest món mancat de veritable
afecte.
Aquest Jesús, ENLAIRAT i ENALTIT, segueix sent el pol d’atracció de la
humanitat sencera, com hem escoltat en l’evangeli d’avui, PERQUÈ TOTS EL QUI
CREUEN EN ELL TINGUIN (no potser tinguin o
tinguin en el futur), ara ja, VIDA ETERNA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada