Ex 3, 1-8a.13-15/Sl 102/1 Co 10, 1-6.10-12/Lc 13, 1-9
Si no
us convertiu, tots acabareu igual. Aquestes paraules de Jesús que avui acabem
d’escoltar sonen a amenaça. I, en certa manera, ho són. Però, com tota paraula
de Jesús ens hem de demanar perquè és dita, què cerca, especialment si aquesta
paraula, com la d’avui, pot sonar provocadora o ens escandalitza.
Arriben a oïdes de Jesús dos casos ben
sonats, d’aquells que ara ja no ocuparien les primeres pàgines dels nostres
diaris perquè estan més ocupats per altres coses més escandaloses que ara no
vénen al cas. Un és el cas d’aquests galileus la sang dels quals Pilat barreja
amb la sang dels mateixos sacrificis que anaven a presentar (tot un sacrilegi i
una provocació de part del governador romà per dir que no estava per bromes a
l’hora de donar càstigs exemplars); l’altre, el cas dels divuit homes de
Jerusalem morts quan cau damunt d’ells la torre de Siloè. En temps de Jesús
aquestes coses (com la mateixa malaltia, especialment si era la lepra) tenien
només un punt de vista en la societat: “Alguna de ben grossa deuen haver fet
aquests que Déu els hagi castigats així”.
Aquest pensament avui ens sembla ridícul...
però de veritat estem lliures de fer judicis gratuïts? Fa cosa de 10 anys, o
potser ja més, aparegué la notícia d’una malaltia nova: la
SIDA. I ben aviat es va difondre quins eren
els col·lectius que tenien més rics per contraure aquesta malaltia:
drogoaddictes i homosexuals. Amb la mateixa rapidesa van aparèixer veus que
deien que era una plaga, un càstig enviat per Déu per condemnar els abusos i la
vida llicenciosa d’aquests col·lectius... I quan un nen o una nena eren
declarats seropositius no van faltar pares que es negaven a portar els seus
fills a l’escola per por al contagi. Quan temps fa d’això? Ja veieu que no
parlem de fa dos segles, sinó d’escassos 10 o 15 anys com a molt estirar.
És en aquest cas la paraula de Jesús
apareix provocativa i escandalosa per dir-nos que de pecadors ho som tots que,
com diu amb saviesa la meva mare: “qui no té un all, té un ceba”. Jesús diu als
seus contemporanis: no jutgeu, perquè no es pot assenyalar gratuïtament i
alegrement a l’altre, tots estem en perill que la nostra vida no tingui sentit,
que la nostra vida es perdi, que la nostra vida sigui buida.
Però Jesús no els deixa i no ens vol deixar
tampoc a nosaltres decaiguts, angoixats, ni acomplexats, sense remei. Jesús
continua el relat explicant-los (explicant-nos) una paràbola. Certament una
paràbola inquietant, la de la figuera
que no dóna fruit, perquè en l’imaginari popular (ja arrelat en els
profetes) la figuera és símbol del poble d’Israel. La figuera NO ESTÀ DONANT
FRUIT. Està ocupant un tros de terra que podria aprofitar-se per alguna cosa
millor. I l’amo de la vinya està pensant en fer net. Però el servent té una
proposta a fer: Senyor, deixeu-la encara
aquest any. Cavaré la terra i la femaré, a veure si fa fruit d’ara endavant...
Jesús és aquest servent que ha vingut enmig del seu poble per fer aquesta
feina: anunciar qui és Déu, com és Déu, què demana Déu... donar una nova
oportunitat al poble per a què es converteixi i canviï la seva relació amb
l’amo de la vinya, que és el Pare de cel.
També nosaltres, en aquest temps de
Quaresma, som convidats per Jesús a donar fruit, a no ser improductius pel que
fa a tot allò que diem que som i que ens costa tant de posar en pràctica. Així
es revela la paciència i l’amor de Déu envers nosaltres, que no vol que ens
perdem, sinó que vol que donem fruit i gaudim de plena comunió amb Ell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada