Nikos Kazantzakis
és un escriptor grec que va viure entre l’any 1883 i el 1957. Entre els seus
llibre en té un titulat “La darrera
temptació de Crist” de la qual fins s’hi va fer una pel·lícula dirigida per M.
Scorsese, que tenia el mateix nom. La intuïció d’aquesta novel·la coincideix
amb el que ens diu l’Evangeli de sant Lluc. En els primers capítols de
l’Evangeli de Lluc ens exposa les temptacions a la que el diable posa a Jesús a
l’ inici del seu ministeri, al final d’aquest relat diu el text evangèlic:”Un
cop el diable havia esgotat totes les temptacions s’allunyà de Jesús ESPERANT
AL MOMENT OPORTÚ”. Ara en el Calvari, a la creu, és el moment oportú: la gran
temptació. La gran lluita entre Jesús i
el diable, entre l’ésser i el no-res, entre Déu i la fosca.
I no sols n’hi ha
una de temptació, ni el diable ho fa a cara descoberta sinó que són els homes i
les circumstàncies que posen a Jesús
contra les cordes. Una gran incògnita a
la creu serà: el sermó de la
Muntanya és una simple utopia o es farà realitat en la
muntanya del calvari? Jesús havia dit: “Però vosaltres que escolteu us dic:
estimeu els vostres enemics...pregueu pels qui us ofenen...no judiqueu i no
sereu judicats” (Llc.6). En la creu Jesús diu:”Pare, perdona’ls perquè no saben
el que fan”. Jesús prega pels seus
botxins i no els judica “no saben el que fan”. La utopia del sermó de la Muntanya es fa carn al
Calvari, esdevé real.
Més endavant en el text de la passió es
repeteix per tres vegades:”si ets el Messies, salva’t a tu mateix”. En l’Evangeli
de Mateu es diu, a més, “Baixa de la creu i llavors creurem”. És un ressò del Temptador: “Si ets el Fill de
Déu tira’t i el Senyor enviarà els seus àngels... Ara és el moment, no de
saltar del pinacle del temple, com li havia dit el diable a l’ inici del seu
ministeri, sinó de la creu. Si hagués baixat de la creu se li hagués donat no
sols “tota autoritat i glòria” ,com li havia promès el diable, sinó fins la fe
de tants que llavors i ara dubtem i no comprenem.
I fins
m’atreveixo a dir que Jesús mateix no compren
al Pare. En la creu Jesús supera el dubte, la temptació, que s’ havia fet
visible a Getsemani on es veu clar que
la voluntat de Déu i la de Jesús no coincideixen, que una cosa és la que vol
Jesús, el Fill de Déu encarnat, i una altre el Pare: “Ple d’angoixa Jesús
pregava...que no es faci la meva voluntat sinó la teva”. En la creu Jesús s’endinsa en la fosca, però
posa tota la confiança en el Pare. El Calvari és la plenitud de Getsemani. A la creu Jesús exclama amb un gran crit:”Pare confio el
meu esperit a les teves mans”. És el salt de la fe, el de la confiança. Diu la
carta al Hebreus que Jesús obrí el camí de la fe i el dugué a terme. Podem dir
que va obrir el camí de la fe perquè ell
mateix el dugué a terme.
És aquesta fe de
Jesús, aquesta confiança total amb el Pare la que venç la darrera i gran
temptació de Jesús, de la humanitat, la nostra. La darrera i més gran temptació
de Jesús (que és la nostra) és optar entre la fe i la desesperació. Entre Déu i
el no-res. La fe de Jesús ens justifica i fonamenta la nostra fe. Ell ha passat
al davant i ens invita a seguir-lo pel camí de la confiança. Ho llegim en la Primera carta de Pere:
“Crist patí per nosaltres i us deixa un exemple perquè seguíssiu les seves
petjades...injuriat, no responia insultant, maltractat no responia amb
amenaces; sinó que es confiava a Aquell que judica justament” (1P 2,22-23). El
Sermó de la Muntanya
s’acompleix en la fe, en la confiança de Jesús.
Diu l’Evangeli que
llavors s’esquinça el vel que tancava el santuari, a partir d’ara no hi ha res
que impedeixi l’accés al santuari. No hi ha res que ens separi del Pare. Crist
és l’accés, el camí. Crist com una gerra de perfum preuadíssim s’ha trencat i
la seva olor sagrada omple la terra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada