Santa Teresa Beneta de la Creu,
verge i màrtir
Os 2, 16b.17b.21-22/Sl 44/Mt 25,
1-13
Quan aquest
matí llegia les lectures de la missa, en arribar a l’Evangeli, m’ha vingut el
record de la interpretació suggerent que un altre sant, aquest rus, Sant Serafí
de Sarov, feia d’aquest passatge que podríem resumir així: El mercat (on les verges desassenyades són enviades a comprar l’oli
que no tenen) és la nostra vida; la porta
de la cambra nupcial, tancada i privant l’accés a l’Espòs, és la nostra mort
humana; les verges, tant les assenyades com les desassenyades, són les ànimes
cristianes. L’oli no simbolitza pas les
nostres accions, sinó la gràcia a través de la qual l’Esperit Sant omple el
nostre ésser, transformant-lo de corruptible en incorruptible, transformant
la mort física en vida espiritual, les tenebres en llum, el lloc on les nostres
passions, com si fossin bèsties, es troben encadenades en temple de Déu, en
cambra nupcial on nosaltres trobem nostre Senyor, Creador i Salvador, Espòs de
les nostres ànimes.
Per Sant
Serafí de Sarov, fill de comerciants, doncs, el mercat és la vida i aquesta és important, perquè és el lloc on
posem tots els nostres esforços en joc per aconseguir, com ho faria un bon
comerciant, el bé millor, per adquirir
l’Esperit Sant, Déu. Sant Serafí
amb aquestes paraules, naturalment, no vol dir que nosaltres puguem “comprar”
l’Esperit Sant; aquest és un do de Déu que tots hem rebut en el nostre
baptisme, i els dons no es compren. Per Sant Serafí adquirir vol dir fer tots els
possibles per no perdre aquesta gràcia, aquest do i això és la lluita espiritual en la vida cristiana.
Amb altres
paraules Santa Teresa Beneta de la Creu vol dir-nos, crec, el mateix: El deixeble de Jesús... no sols accepta la
creu que li és imposada, sinó que es crucifica ell mateix: “Els qui són de
Jesucrist han clavat a la creu totes les passions i els desigs terrenals”. Ha
emprès una lluita dura contra la seva naturalesa per fer morir en ell la vida
de pecat i fer lloc a la vida de l’Esperit. Aquesta lluita demana una fortalesa
suprema. La creu no és el final. La creu s’alça per assenyalar el cel
(Segona lectura de l’Ofici de lectures de la Santa). La seva vida (la d’Edith Stein) il·lustra, doncs, aquesta vida
dedicada a aconseguir el bé més preuat que és Déu mateix. Primer, segurament,
amagat sota l’aspecte de la veritat. Ella
fou una cercadora incansable de la Veritat. Ho féu estudiant filosofia i fins i
tot canviant d’universitat per seguir el qui per a ella era el professor que
més l’atreia en aquest camp: Husserl. Després, de manera cada cop més
pregonament real, sota la figura d’aquest Espòs
que no era ja una idea, sinó una
Persona; potser, com sembla, tocada per aquesta lectura de La vida de Santa Teresa de Jesús.
Per acabar descobrint, segurament no sense sorpresa, que era la Veritat,
l’Espòs, Déu mateix qui la cercava a
ella de feia temps.
Teresa
Beneta de la Creu és una de les verges prudents, com li canta la litúrgia avui,
perquè s’hi donà de ple a viure aquesta nova vida en l’Esperit, perquè ho
vengué tot per adquirir la Perla de Gran Preu, el Tresor de l’Evangeli, que és
Jesús. Que nosaltres també sapiguem sortir avui a l’encontre d’aquest Espòs que
ve a nosaltres, com diu el profeta Osees, bo,
fidel, amorós i compassiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada