Quan abans et deien “fes bondat” es tractava d’un advertiment moral: portat bé, sigues bo,
no facis el mal. I encara ara es vol dir
això sobretot si ho diem als nens. Però, cada vegada es va desplaçant el sentit
mèdic. Moltes vegades quan diem a algú “ fes bondat” li estem dient que pregui
la medicació que toca, que no faci excessos tant en el menjar com en el
comportament, que no faci esforços. En definitiva li estem dient que es cuidi.
I moltes vegades quan li diem que no faci esforços, estem dient-li que es cuidi
d’ell i deixi de tenir cura dels altres. Que no faci esforços que el puguin
perjudicar. I això és lògic i està molt bé si es tracta d’una situació més o
menys greu, però quan aquesta actitud es va generalitzant i s’aplica per qualsevol
maldecap o petita molèstia estem canonitzant l’egocentrisme i culpabilitzant la
cura de l’altre com a font de malaltia. I posant la cura de la pròpia salut per
sobre de fer el bé de l’altre.
És ressò d’això aquella altre frase: “la caritat ben entesa comença per
un mateix”. Que s’ entén com prioritzar el cuidar-se un mateix abans que els
altres. Així fer bondat o fer caritat es refereixen a mi i no a l’altre. En
canvi el sentit primigeni d’aquesta frase (tal com jo ho he llegit) es tracta
que la caritat ben estesa comença per mi mateix, en el sentit que he de ser jo
qui comenci a donar o a fer el bé sense
esperar que l’altre comenci o faci res, La iniciativa està en mi, no com a
resposta del que l’altre ha fet.
Però això és massa per a nosaltres, ens és impossible, veiem que seria
molt bo, però ens sobrepassa, esperem sempre una recompensa o un motiu que
justifiqui la nostra bona acció. Per això anem aigualint l’evangeli.
Però aquest és el sentit de quan
parlem de com Déu ens estima. Sant Pau és ben clar: “Jesucrist vingué al món a
salvar els pecadors (no els bons), i entre els pecadors jo sóc el primer... que
primer blasfemava, el perseguia i l’injuriava”. És una concreció del que diu
l’evangeli de Jesús: “ Aquest home (Jesús) acull els pecadors i menja amb
ells”. La caritat ben entesa comença per un mateix. És Déu mateix qui s’avança
com el pastor a cercar l’ovella perduda, o com la dona que atrafegadament cerca la moneda que
ha perdut, o el pare que no deixa acabar de parlar al fill perdut i el vesteix
de festa o que surt a cercar el fill gran suplicant-lo que entri a la festa.
Aquest és el nostre Déu un Déu atrafegat, que va pels camins cercant-nos, que
ens espera i ens abraça, que ens prega perquè entrem a la festa.
El drama de la nostra vida com a cristians i que ens omple de neguit és
que sabem això i ho creiem que és cert,
però no ho sentim. Creiem que certament Ell “sempre està amb nosaltres i tot el
que és d’Ell és nostre”com ho diu el pare al fill gran, però el nostre cor no
ho sent. La nostra fe és una fe moltes vegades freda, que sap, creu, però no
sent. El que sent és la distància, l’obligació o la culpa, encara que sap i
creu en la gràcia i la proximitat de Déu.
Però sentir aquesta distància és el primer pas per sentir la nostàlgia
d ’Aquell que és llar, acollida. És el ressò de la veu del pastor, de la dona
atrafegada que ens cerca, del pare que ens convida, que ens crida de molt a
prop, encara que la seva veu la sentim tant lluny.
És aquesta nostàlgia, aquest desig, aquesta seducció de Déu, és la seva
presència que fa possible allò que a nosaltres és impossible: que la caritat
ben entesa comenci per mi mateix, o sigui que pugui imitar Déu, que pugui tenir
la iniciativa en l’amor sense esperar ni motiu, ni recompensa. És Déu mateix, la
seva infinita proximitat que jo experimento com a nostàlgia que fa possible que
jo també l’imiti, el segueixi. I en la mesura que el vaig seguint la nostàlgia
es fa més gran fins a ser una ferida oberta que em porta la salvació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada