Avui és el dia de
les Marededéus trobades. Al Montnegre hi
ha una petita ermita que s’ha restaurada fa pocs anys i que tradicionalment
celebrava la festa el 15 d’agost. Però darrerament es celebra el 8 de setembre
i crec que amb molt d’encert ja que després de la guerra del 36 la imatge va
passar més de 20 anys perduda i
finalment es va trobar amagada en un paller
i sense poder tornar-la a la seva petita ermita que estava destruïda es
va entronitzar a la parròquia de sant Martí on actualment és venerada.
Però cal dir que la
festa d’avui parla de les Marededéu trobades, però que cal matissar entre
trobar i descobrir, En el llibre de la saviesa diu : “Qui serà capaç de trobar
el rastre de les coses del cel?”, però poc abans ens diu : “Qui pot descobrir
la voluntat de del Senyor?. I certament una cosa és trobar i una altra
descobrir. Els qui van trobar la imatge de la Mare de Déu dins el paller podien haver
reaccionat alegrant-se d’haver trobat una talla del segle XVI i que podrien
vendre a bon preu. O llençar-la a la deixalleria, com tant objectes religiosos.
O valorar-la com objecte decoratiu. Tots aquests haguessin trobat la imatge,
però cap d’ells no l’ hagués descoberta.
Cap d’ells hagués destapat,
descobert el seu misteri: ser un objecte
que apunta més enllà d’ell, que apunta al Misteri de Déu. Aquest Misteri que
entreveient tant senzills fidels que venien a pregar i a encomanar-se.
Això també ens
passa amb tantes coses...i sobretot amb persones que trobem i fins convivim
però que no les descobrim. Esdevenen opaques i les cobrim amb un vel de rutina
i de tòpics.
Això mateix és el
que passà en temps de Jesús. Hi havia molts que es trobaren amb Ell, però molt
pocs el descobriren. Era el Fill de Josep, el fuster, el de Natzaret d’ on no
pot sortir res de bo. Avui però el text de l’Evangeli ens dona l’oportunitat no
sols de trobar-lo sinó de descobrir-lo. Les seves paraules o ens escandalitzen o
ens fan transparentar el seu últim misteri, no ens deixen alternativa.
Escoltem-lo: “Si algú vol venir amb mi i no m’estima més que el pare o la mare,
que l’esposa i els fills, que els germans i les germanes, i.....fins a la
pròpia vida, no pot ser deixeble meu”. Qui és aquest que pot parlar així, perquè
l’he d’estimar més que el pare a la mare...que a mi mateix. Només pot ser un
qui parli així: Déu! Podem fer dues coses, com els seus contemporanis posar-nos
en contra o seguir-lo, no hi cap un entremig.
Si ens decidim a
acceptar-lo ell passarà immediatament a ser el fonament de la nostra llibertat:
“ningú no pot ser deixeble meu si no renuncia a tot el que té”. Ens ho treu tot, Ell és l’únic necessari. I
ens ho retorna tot i tots en Ell, en Ell ho trobem tot. Tot és relatiu davant
d’Ell, tot passa a segon lloc. Recordem com Maria mateixa va haver d’aprendre
això mateix. Quan la multitud asseguda al voltant de Jesús li diuen que la seva
mare i els seus germans l’estant buscant Jesús respon: “qui és la meva mare? i
qui són els meus germans?, i mirant al seu voltant va dir: tot aquell que
compleix la voluntat del meu Pare m’és mare, germà i germana”. Ell és el
fonament de tot i també d’una nova manera de relacionar-se no basada en la
necessitat o la dependència, sinó en la llibertat i la gratuïtat. Ha creat una nova humanitat centrada en Ell.
És el que Pau
demana des de la presó a Filèmon. Que rebi al seu esclau fugitiu no com esclau
sinó com a germà estimat: “Qui sap si providencialment, Onèsim se separà de tu
perquè ara el recobris per sempre, i no com esclau, sinó molt més que això: com
a germà estimat”.
Descobrir a Crist
fa ho fa trontollar tot, Ell ho fonamenta tot, especialment capgira les
relacions amb els altres. Ell ens fa lliures i ens transforma en instruments de
llibertat. Nosaltres hem trobat a Crist, però l’hem descobert?. Ara és
l’oportunitat. Ara.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada