Dimecres,
4 de setembre de 2013
Col
1, 1-8/Sl 51/Lc 4, 38-44
Españoles, Franco ha muerto! Tranquils, no és que vulgui fer ara una arenga política
arrauxada ni molt menys suscitar cap tipus de record passat. Aquestes paraules,
que molts de nosaltres vam poder escoltar en directe el dia que van ser
pronunciades, els frares les hem sentides avui quan, entre calmada meditació i
pietós ensopiment (la pregària també és lluita), ens trobàvem al nostre oratori
aquest matí tot fent lectio.
Naturalment, quan hem sentit amb veu potent un operari que lluny, al carrer,
deia aquestes paraules a un altre sense saber-ne ben bé la finalitat, no hem
pogut fer més que desvetllar-nos, mirar-nos divertits i riure amb ganes.
Jo,
en aquell moment estava donant-li voltes al text de l’Evangeli d’avui on,
malgrat la gran activitat de Jesús (quasi frenètica) que queda concentrada en
aquesta porció de text que avui la litúrgia ens proposa de meditar, eren unes
altres paraules les que em copsaven: I EL
VOLIEN RETENIR. Sí: La gent, que el
buscava, arribà on ell era i el volien
retenir perquè no se n’anés. Tot plegat ben humà, suposo que jo faria
el mateix.
M’ha
semblat providencial, doncs, quan meditava aquestes paraules, la sotragada que
ha significat sentir de cop i volta Españoles,
Franco ha muerto! Perquè, ¿com és que després de tants anys de passat
aquest fet algú, ni que sigui en broma, és capaç de tornar-lo a dir, de
tornar-lo a recordar? ¿No és una mostra, a un nivell potser molt bàsic,
elemental, de quelcom que sovint ens passa? Parlo de la gran mania
d’ancorar-nos en el passat, d’instal·lar-nos en costums o hàbits concrets, d’aferrar-nos
o possessionar-nos de coses, d’idees o de persones, com si en el més pregon del
nostre ésser hi hagués la por a deixar de ser nosaltres mateixos, a perdre la
nostra identitat, a ser qualsevol altra cosa que no sigui jo, com una por a
perdre’m definitivament, a aigualir-me, a morir... i, per això mateix, per
evitar-ho, necessito agafar-me a quelcom estable, que em retorni a una
realitat, la que sigui, per ser jo, per sentir-me viu.
¿No
és això, em demanava, el que els passava als homes i dones de Cafarnaüm que
quan veuen Jesús guarir malalts i expulsar dimonis el volen retenir com un
ésser màgic que constantment els ajudi, els tregui les castanyes del foc i els
doni una falsa seguretat? Com el crit d’aquest matí, que ens ha desvetllat de
les nostres cavil·lacions per força, Jesús també ha de parar els peus als seus
conciutadans i dir-los: També haig
d’anunciar la Bona Nova del Regne de Déu a les altres poblacions; aquesta és la
missió que m’ha estat confiada. Jesús no ens vol instal·lats en la
comoditat, Ell mateix no s’instal·la, la Bona Nova no és només per a Cafarnaüm,
és per a tothom, Jesús ho té clar. Els malalts han estat guarits, els dimonis
han estat expulsats, no perquè visquem de rendes i fer de Déu un fetitxe, o pitjor,
un titella; sinó per donar fruit, cadascú el seu segons les seves possibilitats.
Penso que només així s’entén que aquella petita casa de Pere ben aviat es
convertís en Església i la Bona Nova pogués arribar fins a nosaltres avui.
Serem
capaços de no voler retenir res per a nosaltres, ni a Jesús mateix, perquè Ell
pugui ser el Déu-amb-nosaltres que és i no un ídol de qui podem fer i desfer a
caprici?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada