L’autor del llibre de la Saviesa és un afortunat quan afirma, com aquell que no diu res: “Vaig pregar Déu que em donés enteniment, i m’ho concedí, vaig cridar l’Esperit de Saviesa, i em vingué”. La naturalitat amb que ens explica l’obtenció d’aquests dons és irritant, gairebé insultant. A aquest personatge tan agraciat li podríem dir, amb certa recança, que totes li ponen.
No
obstant, pel que segueix explicant, hi ha una sèrie d’opcions prèvies que
afavoreixen i canalitzen l’adquisició d’aquests dons divins: “La prefereixo
a ceptres i trons”, “comparada amb ella, tinc la riquesa per no-res”,
i també diu: “l’aprecio més que la salut i la boniquesa”. L’autor del
llibre de la Saviesa, més que parlar d’incompatibilitats, amb aquestes
afirmacions vol qüestionar l’estil de vida promogut pels grecs a través del seu
imperi, caracteritzat per un poder aclaparador, el luxe, la medicina i el culte
al cos humà.
Però
el més significatiu de l’imperi grec era la seva filosofia, que el llibre de la
Saviesa relativitza a favor d’una saviesa fonamentada, no en la capacitat
intel·lectual de l’home, sinó en l’obertura a l’Esperit diví. El poble d’Israel
viuria acomplexat davant l’espectacularitat d’un tarannà tan complet i seductor
com el grec: homes i dones intel·ligents, poderosos, rics, saludables i ben
plantats. El model social israelita esdevindria una ridiculesa davant les
propostes tan afalagadores del model social grec.
L’ambient
social que descriu el llibre de la Saviesa no és gens llunyà del que vivim a
Catalunya, on els cristians estem acomplexats de la nostra vivències de fe i de
la nostra tradició i pràctica religiosa. Ens sentim desfasats i ridículs davant
les propostes espectaculars i de tot tipus que ens fa la societat. La ciència,
la tècnica, la medicina, la moda, el progrés, el Barça, i ara la independència ens
donen les satisfaccions, el benestar i
les aspiracions vitals necessàries. La religiositat queda convertida en
un discret i humil complement.
Qui
farà cas, aleshores, a la proposta directe de Jesús: “Vés a vendre tot el
que tens i dóna-ho als pobres, tindràs un tresor guardat en el cel. Després
torna i vine amb mi”. Jesús fa un proposta de vida alternativa, aparentment
folla, aparentment inviable, però definitivament més alliberada i feliç. Jesús
proposa una escala de valors diferent, poc espectacular, gens mediàtica, però
que cap crisi econòmica farà mai trontollar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada